رفتن به محتوای اصلی
۱۹ مهر, ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲

واکنش رئیس شورای شهر قم به حواشی آخرین جلسه شورا

واکنش رئیس شورای شهر قم به حواشی آخرین جلسه شورا
رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به حواشی آخرین جلسه رسمی شورا گفت: برنامه‌های روز قم با مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان اجرایی می‌شود.

به گزارش شهرنیوز، 14 مردادماه آغاز شروع فعالیت 4 ساله شوراهاست و با توجه به این موضوع همه ساله روز سیزدهم مردادماه پایان دوره هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها به شمار می‌رود.

9 مردادماه سال جاری مقرر بود طی یک جلسه‌ای در ساختمان شهید باکری، انتخابات هیئت‌رئیسه و اعضای کمیسیون شورای اسلامی شهر قم برگزار شود اما با غیبت 6 نفر از اعضای شورا این جلسه لغو شد.

بعد از وساطت‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده، روز بعد 10 مردادماه این جلسه با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم و سایر اعضای شورا با حضور اصحاب رسانه برگزار شد تا اعضای هیئت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها مشخص شود. اما بعد از گذشت گفت‌وگوهای مقدماتی به تصمیم اعضای شورا مقرر شد این جلسه بدون حضور خبرنگاران و پشت درب‌های بسته برگزار شود.

بعد از گذشت چند دقیقه انتخابات شورا پشت درهای بسته برگزار شد؛ محسن محرری به‌عنوان رئیس شورا ابقا شد و محمود مسگری و حسن طلایی برای نائب رئیسی شورای شهر کاندید شدند که هفت نفر از شورا به حسن طلایی رأی مثبت دادند و همچنین با هفت رأی مثبت نرجس نیازمند به‌عنوان منشی اول و ماشالله سعادتمند به‌عنوان منشی دوم انتخاب شدند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با اشاره به حضور نمایندگان در این جلسه اظهار کرد: اعضای شورا افراد بالغی هستند و می‌دانند که باید به چه کسی رای دهند. افراد برای اینکه پست و مقامی بگیرند باید نظر و رای سایر نمایندگان را جذب کنند.

سومین سال دوره ششم شورای اسلامی شهر قم که عمری بالغ‌بر حدود 2 ماه دارد حواشی بسیاری داشته است. اما در آخرین و جدیدترین حاشیه‌ای که برای این شورا به وجود آمده، اتفاقات روز دوشنبه ساختمان شهید باکری است.

در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم که 17 مهرماه با حضور شهردار قم و سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم همراه با رونمایی از «پوستر روز قم» برگزار شد؛ حسین صابری، محمود مسگری، مصطفی ملایی به همراه معصومه آمره انتقاداتی جلسه شورا را ترک کردند و بعدازاین اقدام معصومه آمره با انتشار پیامی در فضای مجازی ضمن انتقاد از وضعیت پیرامون حرم بانوی کرامت و هسته مرکزی شهر، تأکید کرد: هویت دینی و انقلابی قم را نمی‌توان با شعار و اقدامات پوپولیستی زنده نگه‌داشت؛ اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری قم در شأن کریمه اهل‌بیت(س)، زائران و مجاوران حضرت نیست.

در آخرین جلسه شورا وقت برای مسائل خارج از دستور نبود

محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگویی، با اشاره به اتفاقات پیش‌آمده در آخرین جلسه شورا اظهار داشت: مسئله‌ای که باید مورد توجه اعضا قرار گیرد، این است که دستور هرجلسه از روز قبل به همه اعضا ابلاغ می‌شود و در آن جلسه باید درخصوص دستورات جلسه صحبت و تصمیم‌گیری کرد درصورتی‌که زمان اضافی باقی ماند می‌توان نسبت به مسائل دیگر صحبت کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل سخنرانی شهردار در دانشگاه قم با کمبود وقت مواجه بودیم و نمی‌شد که به مسائل خارج از دستور جلسه بپردازیم، خاطرنشان کرد: در این جلسه ۵ دستور جلسه و ۸ لایحه داشتیم که باید تعیین تکلیف می‌شد، همچنین شهردار نیز ابتدای جلسه اعلام کرد به دلیل سخنرانی در دانشگاه قم نمی‌تواند به صورت کامل در جلسه حضور داشته باشد.

برنامه‌های سازمان فرهنگی  توسط شورای فرهنگ عمومی تعیین می‌شود

وی در ادامه با اشاره به غیبت سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در جلسات کمیسیون فرهنگی شورای شهر افزود: درخصوص غیبت آقای طباطبایی‌نژاد از وی سوال شد که پاسخ دادند در یکی از جلسات کمیسیون به دلیل کسالتی که داشتند با اطلاع قبلی در آن جلسه حاضر نشدند و در سایر جلسات دعوتی از ایشان انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اقدامات و تصمیمات این سازمان به طور معمول در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که استاندار و آیت‌الله سعیدی در آن حضور دارند، مصوب می‌شود.

محرری با اشاره به اینکه منتقدین معتقد هستند شهرداری در برپایی مراسمات ملی و مذهبی کم‌کاری کرده است، گفت: این مسئله مورد تائید شورای شهر نیست زیرا وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم در بسیاری از مناسبت‌ها همچون عید نوروز، اربعین، اعیاد مختلف و... ثابت‌قدم بوده و در کنار دستگاه‌های مختلف اقدامات پُررنگی انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری قم می‌تواند اقدامات بیشتر و بهتری درخصوص نصب المان‌های متناسب با فرهنگ قم در ورودی شهر داشته باشد، عنوان کرد: واقعیت این است که این موضوع مورد تأکید شخص استاندار هم قرار گرفته و در جلساتی که طی روزهای اخیر داشته‌ایم این موضوع را از شهرداری مطالبه کرده‌ایم.

وی افزود: شهر قم ۷ نقطه ورودی دارد که در حال حاضر تنها یک مورد در اختیار شهرداری است و باقی در اختیار راهداری هستند. در حال رایزنی هستیم تا اختیارات شهرداری را در مبادی دیگر افزایش دهیم تا با طراحی سازه ورودی شهر قم را متناسب با فرهنگ بومی و مذهبی که دارد زیبا کنیم.

قم نیازمند اطلس گردشگری است

رئیس شورای شهر قم در ادامه با اشاره به اینکه شهر قم نیازمند اطلس گردشگری است و نبود این بانک اطلاعاتی کامل نقطه‌ضعفی در حوزه توریست محسوب می‌شود، تأکید کرد: باتوجه به ظرفیت گردشگری که استان قم دارد تهیه اطلس گردشگری و فرهنگی جدی‌ترین مطالبه ما از شهردار محترم قم است که به نظر بنده باید در اسرع وقت آماده شود.

وی افزود: البته اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم که شهرداری تصمیم به تهیه این بانک اطلاعاتی کامل از ظرفیت‌های گردشگری قم گرفته است یا نه اما اگر آماده شود اتفاق مثبتی است که تأثیر بسزایی دارد.

اراضی بلوار پیامبر اعظم(ص) که مرتبط به اقدامات فرهنگی و مذهبی است، تعیین تکلیف شده است

محرری در ادامه بیان کرد: تمامی اراضی منطقه بلوار پیامبر اعظم(ص) که داخل محدوده شهر قم است تعیین تکلیف شده و اراضی هم برای کاربری مسائل فرهنگی و مذهبی اختصاص داده شده است.

وی افزود: برای مثال در آن محدوده ۵ مسجد جانمایی شده که ۳ مورد از آن واگذار شده است، همچنین اراضی برای موزه سیره شهدا و دین و زندگی هم در نظر گرفته‌شده است که در مرحله انعقاد قرارداد هستیم.

رئیس شورای شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری قم می‌تواند نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در اطراف حرم مطهر اقدامات بهتری انجام دهد، تصریح کرد: این موضوع مطالبه‌ منطقی است که از سوی مردم متدین قم به اطلاع ما رسانده شده و ما نیز این موضوع را از شهردار قم مطالبه می‌کنیم.

وی در پایان اشاره کرد: شهرداری قم می‌تواند با افزایش تبلیغات و با استفاده نصب بنر و تلویزیون‌های شهری اقدامات خود را درخصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش دهد.

شهرداری قم تا به امروز با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی، در حوزه فرهنگی اقدامات مختلفی داشته است اما اینکه این اقدامات تا چه میزان توانسته پاسخگوی نیازهای فرهنگی قم باشد همچنان جای سؤال است و قضاوت در این مورد را باید به مردم واگذار کرد.

در این میان اهمیت جهاد تبیین باز هم مورد تأکید قرار می‌گیرد که یکی از ابعاد آن اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی به مردم است و باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد، هرچند روابط عمومی شهرداری تولیدات رسانه‌ای فاخری برای معرفی عملکرد شهرداری تولید می‌کند اما با توجه گستردگی حوزه‌های فعالیت و تعداد بالای مخاطبان شهرداری، می‌طلبد که انعکاس رویدادها و عملکردها در بسترهای مختلف رسانه‌ای با قدرت بیشتری دنبال شود.

نکته پایانی اینکه در یک مجموعه پویا وجود اختلاف‌نظر طبیعی و نشان از فعالیت آن مجموعه است اما مهم این است که این اختلاف‌نظرها از دعواهای سیاسی نشأت نگیرد و به قهر سیاسی ختم نشود چراکه در غیر این صورت دود این اختلاف‌ها در چشم شهروندان خواهد رفت.

انتهای پیام/103
 


منبع مطلب: خبرگزاری فارس
https://qom.ir/DcPDY