رفتن به محتوای اصلی
۱۶ مرداد, ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
پیام تبریک شهردار قم به مناسبت روز خبرنگار؛

تأکید بر ارتقای کیفیت و توجه به منبع موثق اخبار به‌عنوان اصل اساسی تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای

تأکید بر ارتقای کیفیت و توجه به منبع موثق اخبار به‌عنوان اصل اساسی تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای
شهردار قم با صدور پیامی، فرارسیدن 17 مردادماه روز خبرنگار را به‌تمامی فعالان عرصه اندیشه و قلم به‌ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت.

به گزارش شهرنیوز، در پیام دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد آمده است:

«ن، وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُون

سوگند به قلم و آن‌چه می‌نویسند»

خداوند متعال در قرآن کریم، این راه‌گشای بشریت به قلم سوگند می‌خورد. این آیه نشان‌دهنده جایگاه نگارش و قلم است. جایگاه انتقال پیام و تأثیری که بر زندگی بشر داشته و خواهد داشت. اینکه قلم‌ها می‌توانند به سمت هدایت، حل مشکل، راه‌گشایی و اصلاح امور و رضایت خدا و بندگان خیرخواهش بروند و یا به سمت بدگویی، تهمت  و افترا. در آیه‌های بعدی اشاره می‌شود «از تکذیب‌کنندگان [قرآن و نبوّت] فرمان مبر. و از هر سوگند خورده زبون و فرومایه فرمان مبر، آنکه بسیار عیب‌جوست، و برای سخن‌چینی در رفت‌وآمد است.»

دنیای امروز دنیای ارتباطات، اطلاعات و فناوری‌هایی است که هر روز به‌گونه‌ای جدید بشر را برای تولید و انتشار اطلاعات، اخبار، تصاویر و هر محتوایی شگفت‌زده می‌کند. در این شرایط افکار عمومی در سراسر جهان در معرض حجم وسیعی از بمباران اطلاعاتی هستند و سلیقه فرهنگی انسان‌ها به سمت‌وسوی اخبار فوری و کوتاه تمایل دارد. همین فرمول ساده کافی است تا کیفیت و منبع موثق، این دو اصل اساسی در تولید و انتشار محتوا و اطلاعات تا حد زیادی به فراموشی سپرده شود و تنها وجدان‌های آگاه و خیرخواهان جوامع انسانی هنوز بر این دو اصل پافشاری دارند. این وضعیت در شرایطی که مادی‌گرایی و حساب‌گری برخی انسان‌ها جوامع را نسبت به حیات، خوشبختی و یا سقوط سایرین بی‌تفاوت کرده اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اینجاست که رسانه‌ها و خبرنگارانی که پیش از هر چیز انسانیت و صداقت برای‌شان اولویت است، فرماندهان مقابله با لشکر دروغ و تزویر برای روشن‌شدن افکار جهانیان می‌شوند.

قطعاً قریب به اتفاق اهالی رسانه در کشور عزیزمان نیز وجدان کاری و اخلاقی را سرلوحه کار خویش قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند صرف انتشار سریع‌تر یک خبر، آن‌ها را از رسالت اصلی خود باز دارد.

به‌تمامی این عزیزان که در هر شرایطی دلسوزانه و با شفقت نسبت به کشورشان و اصول دینی و انسانی در مسیر تنویر افکار عمومی گام برداشته‌اند و همه سختی‌های کار را به جان خریده‌اند عرض خدا قوت داشته و از جانب خود و تمامی ارکان مدیریت شهری قم روز خبرنگار را به آن‌ها و خانواده‌هایشان که در این مسیر سخت همواره همراهشان هستند تبریک عرض می‌نمایم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد-شهردار قم

انتهای پیام/105


https://qom.ir/mDPCI