به گزارش شهرنیوز، عباس حلواییزاده در گفتگویی در خصوص آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان نماز اظهار داشت: پروژه میدان نماز، پروژهای بهصورت سه سطحه که بلوار جمهوری بهصورت سطح و روگذر و بلوار فردوسی بهصورت زیرگذر احداثشده است که زیرگذر با سه خط عبور رفت و سه خط عبور برگشت، میدان همسطح جهت تأمین دسترسیهای چپگرد و روگذر بلوار جمهوری دو خط رفت و دو خط برگشت را بتواند تأمین کند.
وی با بیان اینکه بهواسطه این تقاطع غیرهمسطح، تردد در رینگ فردوسی و بلوار جمهوری اسلامی بدون توقف جریان خواهد داشت افزود: کاهش زمان سفر بین مناطق یک و چهار، کاهش هزینه سوخت مصرفی و کاهش ترافیک در این محدوده که حجم ترافیکی بسیار زیادی داشته از ویژگیهایی این تقاطع غیرهمسطح است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در مورد کلیات پروژه میدان نماز عنوان کرد: عملیات عمرانی پروژه پایان 99 و ابتدای سال 1400 آغاز شد و بالغبر 250 حلقه شمع در این پروژه اجرایی شد و عرض محور روگذر حدود 20 متر و شتابدهی محور روگذر و طول پل 220 متر است.
وی با تأکید بر اینکه در این پروژه در بحث آرماتوربندی بالغبر 2 هزار تن میلگرد و بالغبر 20 هزار مترمکعب بتنریزی صورت گرفت، گفت: در این پروژه عملیات خاکبرداری، خاکریزی، حفاری، شمعها، آرماتوربندی، بتنریزی، جداره سازی زیرگذر، اجرای قرنیزها و همه روسازی به انضمام جابهجایی شبکه برق و روشنایی برق در دستور کار قرار داشت.
حلواییزاده اضافه کرد: در دو مقطع کاری وقفهای بهصورت نسبی ایجاد شد که نخستین توقف در تابستان 1400 به دلیل گرما و تعطیلی کارخانههای کلان در تأمین میلگرد و سیمان مشکلاتی به وجود آمد و دو ماه در کارگاه وقفه ایجاد شد و در زمستان سال 1401 نیز به دلیل قطع گاز یک ماه در روند اجرایی پروژه وقفه ایجاد شد.
وی جابجایی تأسیسات را یکی از مشکلات پروژه علیرغم داشتن نقشههای طراحی و اجرا در پروژهها دانست و افزود: وجود برخی تأسیسات اصلی ازجمله آب و فاضلاب و حوضچه مخابرات غیرقابلپیشبینی بوده و متأسفانه این موضوعات در کنار مسائل نبود سیمان و قطعی برق سبب کندی در اجرای این پروژه شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم یادآور شد: در این راستا بایستی بخشی از زیرگذر و بخشی از پلهای همسطح را تکمیل میکردیم و انحراف ترافیک رخ دهد تا فضای جدید برای جابهجایی ایجاد کنیم؛ یعنی در فاز نخست جابجایی حوضچهها زمانی اتفاق میافتاد که این پلهای طرح جدید شکل بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: جابهجایی روشنایی و شبکه برق نیز به همین منوال بوده و بایستی در محل گذر عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنیم تا تیرهای برق برچیده شود و تیرهای روشنایی جدید اتفاق بیفتد.
حلواییزاده با بیان اینکه شبکه آبرسانی آب خام فضای سبز و آب شرب و شبکه گاز نیز تلاش شد با همراهی شرکتهای زیربنایی با کمترین تأخیر و همزمان با اجرای پروژه بر اساس مستندات جابجا شود، گفت: در روند اجرای پروژه نوسانات قیمت نیز گریبان گیر شد و در تمام این مدت با تلاش و پیگیری دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، تلاش شد حتی علیرغم ابلاغ با تأخیر شاخصهای تعدیل، موضوعات و تأمین مالی پروژه با کمترین مشکلی روبرو شود.
وی با اشاره به اینکه صورتوضعیت پیمانکار بهصورت بهروز انجام میشود، یادآور شد: تلاش شد صورتوضعیت بهموقع ارسال شود و پرداخت ها بهموقع اتفاق بیفتد که کمترین تنش را در کارگاه داشته باشیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم مطرح کرد: خوشبختانه قبل از پایان سال گذشته محور روگذر بدون برگزاری تشریفاتی راهاندازی و در اختیار شهروندان قرار گرفت و این در صورتی بود که روگذر نیز میبایست با میدان همسطح اجرا شود.
وی تأمین چهار پل همسطح در داخل میدان بهمنظور تأمین دوربرگردانها و شعاع میدان را مورد توجه قرار داد و افزود: نمیتوان بدون تأمین دسترسیهای راستگرد و چپگرد پروژه را به بهرهبرداری رساند که دراینباره قبل از سال 1401 و در اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد بهرهبرداری از این دو قسمت از پروژه بودیم.
حلواییزاده عنوان کرد: قسمت زیرگذر نیز عملیات شناژهای شمعها تقریباً بیش از 95 درصد انجامشده بود و بهواسطه جابهجایی این ترافیک، موفق شدیم کارگاه را بیشتر در زیرگذر داخل میدان توسعه دهیم و بهاینترتیب شمعها تکمیل شد و بحث زیرسازی کل زیرگذر نیز بهطور کامل به اتمام رسیده است.وی از تکمیل آسفالت کامل پروژه در روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: همزمان بحث روشنایی نیز در دستور کار قرار دارد؛ همچنین بالغبر 90 درصد عملیات دیوارهسازی به اتمام رسیده و بهزودی تکمیل میشود و همزمان عملیات تکمیلی مانند شناژ و نصب قرنیزها نیز اجرایی میشود.
انتهای پیام/