رفتن به محتوای اصلی
۲۷ فروردین, ۱۴۰۴ / ۱۸:۵۳
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم:

پیاده‌راه‌های اطراف حرم مطهر؛ الگویی موفق برای کلانشهرهای کشور/ دشواری اجرای پروژه عمرانی در هسته مرکزی شهر

پیاده‌راه‌های اطراف حرم مطهر؛ الگویی موفق برای احیای بافت تاریخی  
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه پیاده‌راه‌های قم به‌ویژه در بافت تاریخی، الگویی موفق برای دیگر کلانشهرهاست، گفت: این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی بلندمدت، مدیریت چالش‌ها و همراهی تدریجی مردم است. 

عباس حلوایی‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز از اجرای موفق‌یت‌آمیز پروژه‌های پیاده‌راه در مرکز شهر در 10 سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: احداث پیاده‌راه‌ها در هسته مرکزی شهر قم، با وجود چالش‌های اولیه، امروز به تجربه‌ای موفق و مورد اقبال شهروندان و مسافران تبدیل شده است. 

وی با اشاره به مقاومت‌های اولیه در اجرای این طرح افزود: در گام نخست، به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر، با مخالفت‌های گسترده‌ای روبه‌رو بودیم. کسبه و شهروندان نگران اختلال در رفت‌وآمد و فعالیت‌های اقتصادی بودند، به‌خصوص در آستانه سال جدید که اعتراضات به اوج خود رسید.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: حتی بازدیدهای کارشناسی گاهی به صورت غیررسمی و با لباس شخصی انجام می‌شد، اما مردم و کسبه سریعاً متوجه می‌شدند و اعتراضات خود را بیان می‌کردند.  
همراهی مردم پس از اجرا و تحول مثبت فضای شهری

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه هیچ بازه زمانی ۸ یا ۹ ماهه‌ای بدون چالش برای اجرای پروژه وجود نداشت، تصریح کرد: با تداوم کار و مشاهده نتایج مثبت، آرام‌آرام همراهی مردم جلب شد. 
وی خاطرنشان کرد: امروز پیاده‌راه‌های احداث‌شده در محدوده سه‌راه بازار تا خیابان انقلاب (ارم)، سپس خیابان انقلاب تا عمار یاسر، و در ادامه خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی از دروازه‌های حرم تا چهارراه شهدا، نه‌تنها مورد استقبال شهروندان قرار گرفته، بلکه به یکی از نقاط قوت شهری تبدیل شده‌اند.

پیاده‌راه طالقانی با ۷۵ درصد پیشرفت 

حلوایی‌زاده از اجرای پروژه جدید پیاده‌راه خیابان طالقانی خبر داد و گفت: این طرح که حدفاصل عمار یاسر تا پل علی‌خانی در حال اجراست، با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۵ درصد، به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به تغییر نگرش مردم نسبت به این پروژه‌ها افزود: برخلاف گذشته، این‌بار شهروندان حتی در آستانه عید نیز همراهی کردند و خواستار تکمیل سریع‌تر طرح بودند. این نشان‌دهنده اعتماد عمومی به نتایج مطلوب پیاده‌راه‌های قبلی است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر ارتباط میان احداث پیاده‌راه‌ها و توسعه رینگ‌های ترافیکی گفت: برای کاهش تردد خودروها در مرکز شهر، باید دسترسی‌های جایگزین مانند رینگ‌های ترافیکی نیز تقویت می‌شد. این دو پروژه به‌صورت موازی پیش رفتند و امروز شاهد بهبود محسوس در آرام‌سازی ترافیک و ارتقای کیفیت فضای شهری هستیم.

حلوایی‌زاده در پایان با بیان اینکه پیاده‌راه‌های قم به‌ویژه در بافت تاریخی، الگویی موفق برای دیگر کلانشهرهاست، تصریح کرد: این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی بلندمدت، مدیریت چالش‌ها و همراهی تدریجی مردم بوده و با تکمیل پروژه‌های جدید، شاهد تحولات بیشتری در حوزه عمران و خدمات شهری خواهیم بود.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/mMtG6A