رفتن به محتوای اصلی
۲۱ مهر, ۱۴۰۴ / ۱۶:۲۲

15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.

به گزارش شهرنیوز، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از فاز نخست خط اول مترو قم، کوروش امیدی‌پور، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با اشاره به پیشرفت‌های این پروژه اظهار کرد: خط اول مترو قم پیشرفت قابل قبولی داشته و اکنون خط به‌صورت کامل برقدار شده و در انتظار دریافت واگن‌ها از دو مسیر، شامل شرکت داخلی و قرارداد با شرکت چینی «پوژن» است.

وی با اشاره به ساختار فنی پروژه افزود: فاز نخست خط اول مترو قم حدود ۱۵ کیلومتر است و شامل دو بخش می‌شود؛ بخش اول این خط، ایستگاه دپو جعفرآباد را به حرم حضرت معصومه(س) متصل می‌کند و بخش دوم، امتداد آن از حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران است.

امیدی‌پور درباره منابع مالی پروژه توضیح داد: تاکنون حدود ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت به این پروژه تزریق شده است. همچنین از ابتدای اجرای پروژه تاکنون، ۷۱۸ میلیارد تومان منابع نقدی از برنامه چهارم توسعه به پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر منابع دولتی، شهرداری قم نیز تاکنون بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود را در اجرای این پروژه هزینه کرده است که نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری در پیشبرد مترو قم است.

معاون امور شهرداری‌های وزارت کشور با اشاره به وضعیت فاز دوم خط اول مترو گفت: بخش باقیمانده این فاز به طول ۹ کیلومتر است که اتصال حرم مطهر تا مسجد جمکران را شامل می‌شود و برای تکمیل آن، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امیدی‌پور در خصوص خط دوم مترو قم نیز بیان کرد: این خط ۲۸ کیلومتر طول دارد و قرارداد اجرایی آن به‌تازگی منعقد شده است. دو دستگاه حفاری (TBM) وارد قم شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود عملیات حفاری در ماه‌های آینده آغاز شود. برآورد فعلی نشان می‌دهد برای تکمیل ۲۱ ایستگاه این خط، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با تأکید بر مشکل تأمین واگن اظهار کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر، موضوع واگن است؛ خط آماده بهره‌برداری است، اما واگن در اختیار نداریم. در قرارداد وزارت کشور با شرکت پوژن چین برای ۳۱۵ واگن مربوط به شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز، برای قم نیز با افزودن ۲۵ درصد مازاد، مقرر شد حدود ۵۰ واگن تأمین شود.

امیدی‌پور در پایان گفت: برای این ۲۵ درصد مازاد، باید حدود ۶۷ میلیون یورو پرداخت شود که ۲۰ درصد آن معادل ۱۴ میلیون یورو باید به‌عنوان پیش‌پرداخت تأمین شود. بخش زیادی از این مبلغ تأمین شده و شهرداری قم نیز در حال تأمین بخش باقیمانده است. تنها مشکل موجود، ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم با پیگیری کمیسیون عمران مجلس این مانع هر چه سریع‌تر برطرف شود تا واگن‌ها به‌تدریج وارد کشور و تحویل پروژه شوند.

 


https://qom.ir/TmtBaT