رفتن به محتوای اصلی
۱۹ فروردین, ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۶
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم:

آمادگی 400 بوستان شهری برای استفاده زائرین و مسافرین/رضایتمندی 90 درصدی مسافرین از خدمات شهرداری قم

آمادگی 400 بوستان شهری برای استفاده زائرین و مسافرین/رضایتمندی 90 درصدی مسافرین از خدمات شهرداری قم
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: در ایام نوروز 400 بوستان در سطح مناطق 8 گانه شهری برای استفاده زائرین و مسافرین آماده‌سازی شد.

به گزارش شهرنیوز، مهدی اصفهانیان‌مقدم در دیدار شهردار و مدیران شهری با آیت‌الله اعرافی، در تشریح برنامه‌های مدیریت شهری اظهار داشت: شهرداری قم از نیمه دوم اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با نیمه شعبان و مطابق با عید نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، با رویکرد ارائه خدمات مطلوب و مناسب و میزبانی شایسته از زائران مسجد مقدس جمکران و هم حرم مطهر و شهروندان، برنامه‌های گسترده‌ای را در قالب طرح علمداران خدمت در دستور کار قرار داد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم افزود: در این طرح ستادهای هشت‌گانه خدمات‌رسانی و اطلاع‌رسانی به انضمام کمیته‌های ده‌گانه که شامل کمیته فرهنگی، اطلاع‌رسانی، اسکان، زیباسازی، نظارت و ارزشیابی، ایمنی، کمیته تأمین مایحتاج و ارزاق و کمیته انتظامی بوده که برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار دادند.
وی تصریح کرد: در این طرح عملاً از بهمن‌ماه سال قبل تا 15 فروردین سال جاری بیش از 3 هزار نفر از پرسنل خدمات شهری و کارکنان شهرداری اعم از پاکبانان و باغبانان و آتش‌نشانان و همکاران حمل‌ونقل و ترافیک به‌صورت شبانه‌روزی با بسیج امکانات به انضمام بیش از 300 دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه، خدمات‌رسانی به زائرین و مسافرین را در دستور کار قرار دادند.

اصفهانیان‌مقدم با بیان اینکه در ارتباط با نیمه شعبان، با توجه به کمبود زیرساخت‌ها در بافت پیرامون مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) ازجمله پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها از موضوعات مهم بود، افزود: در این راستا شهرداری قم نسبت به تأمین 16 پارکینگ به مساحت 160 هکتار با ظرفیت 50 هزار خودروی سواری و اتوبوس و 4 هزار موتورسیکلت در بافت پیرامون مسجد جمکران و محور بلوار پیامبر اعظم(ص) اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها تسهیلات رفاهی موردنیاز زائرین از قبیل سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، تأمین روشنایی و موضوعات مربوط به خط‌کشی پارکینگ‌ها، تأمین ایمنی و امنیت، استقرار آتش‌نشانی و گاردریل‌ها به نحو مطلوب انجام شد و زائرین و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران در نیمه شعبان امسال با فراغ بال از این خدمات و امکاناتی که به‌طور موقت فراهم‌شده بود استفاده کردند.

به گفته معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، این زمین‌ها متعلق به شهروندان است که قبل از نیمه شعبان به مدت بیست روز با عشق به ولی‌عصر(عج)به‌طور موقت در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، همچنین حدود 800 چشمه سرویس بهداشتی به‌طور موقت در یک بازده زمانی دوهفته‌ای استقرار پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در کنار تأمین پارکینگ، حمل‌ونقل عمومی و تسهیل عبور و مرور زائر و مسافر و نمازگزار از موضوعات مهمی است که در این راستا بیش از دو هزار عدد تاکسی و 200 اتوبوس و 50 دستگاه خودروی ون به‌طور شبانه‌روز به خدمت می‌پرداختند، گفت: با توجه به محدودیت در تأمین پارکینگ، تدبیر شهردار برای اینکه ظرفیت‌ها در اختیار زائران و مسافران و نمازگزاران باشد و شهروندان ترغیب شوند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، در نیمه شعبان خدمات اتوبوس‌رانی به‌طور رایگان انجام شد که بازخورد خوبی داشت.

اصفهانیان‌مقدم تصریح کرد: امسال برای نخستین بار ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور با هدف ارائه خدمات ویژه به قم تشکیل شد و بنا بر پیشنهاد دکتر سقائیان نژاد شهردار قم و با توجه به افقی که رهبری برای جمکران در خصوص سالیانه 50 میلیون زائر ترسیم کرده‌اند، 400 هکتار از این زمین‌ها که قیمت مناسبی دارد در تأمین و احداث پارکینگ تملک شود و در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دراین‌باره مکاتبه‌ای با وزارت کشور انجام و این موضوع قطعی شد که 60 هکتار زمین تملک شود و زیرساخت‌های خدماتی، رفاهی و تأمین پارکینگ برای زائر و مسافر مهیا شود و این طرح، فرصت مناسبی برای چشم‌انداز قم است، افزود: یکی دیگر از پیشنهادات شهردار قم، تخصیص ردیف بودجه ملی برای برگزاری نیمه شعبان است که اگر محقق شود امکانات خوبی را برای زائران و مسافران مهیا می‌کند.معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در مورد فعالیت کمیته‌های فرهنگی و کمیته مردمی اظهار داشت: در جلسات ستاد تسهیلات زائر و خدمات سفر شهرداری قم، مقرر شد ظرفیت فرهنگی و اجتماعی رویداد مردمی و مهدوی حداکثر استفاده را در ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و شور نشاط اجتماعی و امید همگرایی در جامعه تبیین شود، با این رویکرد در نیمه شعبان امسال با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم 44 غرفه در بلوار پیامبر اعظم(ص) و پیرامون مسجد مقدس جمکران با این نگاه انجام شد.

وی با بیان اینکه سالیانه 18 مناسبت ملی و مذهبی در قم برگزار می‌شود که در نیمه شعبان در بازه زمانی 24 ساعته افتخار خادمی بیش از 3 میلیون زائر و مسافر در قم را داریم، خاطرنشان کرد: رویکرد این است در برگزاری مناسبت‌های مذهبی حداکثر استفاده از هیات های مذهبی و مساجد و مردم را داشته باشیم که توفیقات خوبی حاصل شد.

اصفهانیان‌مقدم ابراز کرد: با محوریت کمیته مردمی بیش از 500 موکب و ایستگاه صلواتی در محور بلوار پیامبر اعظم(ص) برپا شد که در این موکب‌ها، در روند خدمات فرهنگی، طبخ غذا و توزیع نذورات و در ایام نیمه شعبان بیش از 2 میلیون غذا طبخ و توزیع شد.

وی با تأکید بر اینکه در این موکب‌ها از 20 استان و  80 شهر و 50 ملیت غیر ایرانی حضور داشتند و خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه می‌دادند، ادامه داد: شهرداری در ارتباط با خدمات شهری، انتقال پسماند شهری، تأمین امنیت و اقدامات پیشگیرانه در موکب‌ها تلاش خوبی داشت و هیچ حادثه‌ای را در نیمه شعبان و نوروز گزارش نشد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: در بهار طبیعت و بهار قرآن تمهیدات گستره‌ای را در ادامه فعالیت ستادهای 8 گانه و کمیته‌های 10 گانه خدمات در دستور کار قرار گرفت، دراین‌باره یکی از موضوعات زیباسازی و بهبود سیما و منظر شهری بود که در نیمه شعبان به‌طور ویژه محور پیامبر اعظم(ص) را به‌طور عرضی نورپردازی و گل‌آرایی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه همچنین محور پشتیبان با 3 هزار تن آسفالت برای تردد زائرین پیاده آماده‌سازی شد، اظهار داشت: در ایام نوروز مباحث مربوط به گل‌آرایی و المان‌هایی با مضامین ظهور و ماه رمضان و مباحث سفره‌های هفت‌سین در سطح مناطق 8 گانه و محوریت هسته مرکزی شهر پیرامون حرم و مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار گرفت.

اصفهانیان‌مقدم با بیان اینکه در کنار سیما و منظر شهری، 400 بوستان در سطح مناطق 8 گانه شهری برای استفاده زائرین و مسافرین آماده شد که شامل سرویس بهداشتی، روشنایی، گل‌آرایی، آذین‌بندی و آماده‌سازی نمازخانه‌ها بود، گفت: با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز اقامه نماز جماعت در بوستان‌ها پیگیری شد و در 200 بوستان نیز حضور مبلغین برای برنامه‌های فرهنگی را داشتیم.

وی عنوان کرد: در این ستادها، غرفه‌هایی برای خدمات فرهنگی و اجتماعی و تبیین فرهنگ حجاب و عفاف و ایثار و شهادت و فضیلت ماه رمضان و برگزاری جنگ‌های شادی و مسابقات ورزشی و فرهنگی در 15 بوستان به‌طور ویژه فعالیت داشت.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم مطرح کرد: با توجه به برودت هوا و بارش باران، در راستای تأمین اسکان زائرین حدود 6 بوستان‌ها در مناطق شامل بوستان‌های مهدی، هاشمی، امام رضا(ع)، فدک، نیاز، نیایش و بوستان غدیر به‌عنوان کمپینگ و استراحت گاه موقت برای زائرین مهیا و تعدادی سوله‌های فرهنگی ورزشی برای اسکان زائرین جانمایی شد.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال از یکم فرودین تا دوازدهم بیش از 70 هزار نفر از زائرین و مسافرین با استقرار 17 هزار تخته چادر از خدمات اسکان رایگان شهرداری بهره‌مند شدند، ادامه داد: در این مراکز اسکان خدماتی چون نمازخانه، تفریحات رفاهی، سرویس بهداشتی و سیستم گرمایش مهیا شد، در این خصوص سلامت و ایمنی زائر و مسافر یکی از اولویت‌های اصلی بود و عوامل آتش‌نشانی به‌طور شبانه‌روزی حضورداشته و با دوربین‌های حرارتی مانع از بروز حوادث در چادرها شدند.

به گفته اصفهانیان‌مقدم، در روز طبیعت نیز در جهت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، پویش افطاری در طبیعت شکل گرفت و 200 بنر در زمینه اطلاع‌رسانی نصب شد تا روزه‌داران از ساعت 16 عصر تا سحر از خدمات بوستان‌ها استفاده کنند، البته از ظرفیت مساجد و هیات‌های مذهبی در پذیرایی افطار در بوستان‌ها استفاده کردیم، در مجموع 90 درصد از زائرین و مسافرین از خدمات در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) رضایت داشتند.

انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rCNU