رفتن به محتوای اصلی
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
آنچه در جلسه شورای شهر قم گذشت؛

از بررسی تأمین پارکینگ جایگزین تا ضرورت توجه به سرانه رفاهی پرسنل شهرداری قم

از بررسی تأمین پارکینگ جایگزین تا ضرورت توجه به سرانه رفاهی پرسنل شهرداری قم
در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، لوایح و طرح‌های مختلفی ازجمله بودجه سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر، دریافت بهای تأمین پارکینگ جایگزین و احداث پارکینگ عمومی و توجه به سرانه رفاهی پرسنل شهرداری قم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرنیوز، در هشتاد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، هفت لایحه و طرح مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه لایحه اخذ مجوز توافقنامه منعقده فی‌مابین شهرداری و شخصی حقیقی در اجرای طرح فاز 5 عماریاسر توسط رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم مطرح شد. 

روح‌الله امراللهی این ملک را در ادامه اجرای طرح عماریاسر اعلام کرد و اظهار داشت: این ملک در نخستین فرعی پشت عرصه به مبلغ 11 میلیارد تومان وجود دارد و به ازای آن سه پلاک در 48 هکتاری معوض داده‌شده است که در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم مصوب شده است. 

وی لایحه اخذ مجوز توافقنامه منعقده فی‌مابین شهرداری قم و افراد حقیقی در منطقه 5 شهری را نیز به مساحت بیش از یک هزار و 77 مترمربع را مطرح کرد که شهرداری معوض آن را پرداخت کرده و بخشی از آن تهاتر شده است. 

در ادامه جلسه بودجه پیشنهادی سال 1402 سازمان بهسازی و نو سازی اطراف حرم مطهر(س) نیز توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد. 
حسین صابری گفت: بودجه سازمان بهسازی و نوسازی از قبل از سال جدید مطرح‌شده است و جلساتی برای تکمیل توضیحات مدیرعامل سازمان تشکیل و متمم سال 1401 با 2 درصد افزایش مصوب شد.

مجید اخوان عضو شورای اسلامی شهر قم ایرادات بودجه سال 1401 این سازمان را یادآور شد و بیان کرد: دو کار که یکی پروژه‌های کارگذاری باید با بودجه شهرداری مطابقت پیدا کند و دیگری پیوست بودجه به‌عنوان عملکرد غیر بودجه‌ای و غیر عدد و رقمی باید سازمان انجام دهد. 

وی پروژه‌های سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قم را تمام‌شده اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تمام بودجه این سازمان صرف هزینه‌های جاری‌شده و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود و باید بودجه پیوست به‌موقع به شورای اسلامی شهر ارائه شود. 

محسن محرری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص این لایحه تصریح کرد: عملکرد سازمان از نظر بودجه‌بندی بیشتر بوده و کارهای سازمان بروز و ظهور بودجه‌ای ندارد وگرنه از نظر قانونی مشکلی ندارد، اما عملکرد آن‌ها باید به‌صورت پیوست آمده تا بتوانیم از بودجه این سازمان دفاع کنیم. 
تأمین 4000 میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان بهسازی و نوسازی

سید مرتضی حسام نژاد معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز در این خصوص یادآور شد: به‌طورکلی سازمان بهسازی و نوسازی یک سری بودجه و اعتبارات از دستگاه‌های دیگر جذب کرده و تا رسیدن به هدف پیگیری می‌کند اما بروز و ظهور بودجه‌ای ندارد، درحالی‌که بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه جذب‌شده است. 

صابری در پایان بررسی لایحه تأکید کرد: پیوست‌ها با تفریق بودجه سال 1402 به شورای اسلامی شهر قم ارائه می‌شود و با این تأکید لایحه در کمیسیون و صحن علنی شورا مصوب شد. 

در ادامه جلسه لایحه اخذ مجوز عدم دریافت عوارض پذیره و عوارض ماده 29 متعلق به درمانگاه قرآن و عترت را نیز صابری مورد بررسی قرار داد و گفت: این درمانگاه به‌صورت خیریه اداره می‌شود و با فعالیت آن‌ها آشنا هستیم، مشکل این مجموعه این بوده که سند به نام نیست و قرار است شهرداری این عوارض را دریافت نکند. 

30 درصد سقف تخفیف عوارض 

رئیس شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: شهرداری باید وضعیت عوارض را مشخص کند و با توجه به شکایت نمایندگان مجلس باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود و تخفیف عوارض نباید بیش از 30 درصد بوده و باید کمیسیون بودجه با همکاری شهرداری یک عددی را مشخص کند. 
اسلامی اذعان کرد: قانون در موارد تخفیف‌های موردی، این اجازه را به شورای شهر و شهرداری نداده و باید این موارد در شورای حل اختلاف بررسی شود و در آنجا می‌توانیم از این موارد دفاع کنیم. 

سپس طرح اخذ مجوز دریافت بهای تأمین پارکینگ جایگزین و احداث پارکینگ عمومی در سطح شهر را رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مطرح و اضافه کرد: در قانون جدید درآمدهای پایدار امکان دریافت هزینه بابت حذف پارکینگ وجود ندارد.

امراللهی در خصوص این لایحه تأکید کرد: این لایحه باید به کمیسیون بودجه نیز فرستاده شود تا بعداً با توجه به قانون جدید درآمدهای پایدار دچار مشکل نشویم و می‌توان کمیسیون تلفیق تشکیل شود و به‌صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد.

اسلامی نیز بر تشکیل کمیسیون تلفیق اصرار و مطرح کرد: شهرداری به نمایندگی مالک کاری را که باید خود مالک انجام دهد بر عهده می‌گیرد و باید شورا با توجه به مصلحت شهر نظر دهد و از این لایحه دفاع خواهد کرد و در کمیته انطباق بررسی می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: هر امر نو و جدیدی با مخالفت‌های روبه‌رو می‌شود و باید به‌صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم یک دستور کار جدیدی تدوین کنیم. 

محمد وحیدنیا مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم تأکید کرد: این لایحه باید در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری مورد بررسی قرار گیرد و شهرداری باید نظر حقوقی رسمی خود را به شورا اعلام کند. 

مجید متین فر معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز درباره ابعاد مختلف این لایحه تصریح کرد: موضوع پارکینگ به علت صدور پروانه به معاونت شهرسازی و معماری مرتبط بوده و در این مورد ما با درآمد سرکار داریم.

ارائه خدمات رفاهی به پرسنل شهرداری در اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه جلسه طرح اخذ خرید خدمت از اردوگاه آیت‌الله  بهاءالدینی برای پرسنل شهرداری را مطرح کرد و گفت: یکی از ضرورت‌های جامعه امروز ما در مورد آموزش‌های فرهنگی توجه به اردوگاه‌ها است. 

مصطفی ملایی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز تأکید زیادی بر برگزاری اردوهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان دارد و اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی درخواست دریافت خدماتی از شهرداری دارد تا بتواند در اطلاع‌رسانی و ایاب و ذهاب مشکلات و چالش‌های اردوگاه را حل کند. 

وی ابراز کرد: اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی می‌تواند در قبال دریافت خدماتی از شهرداری، به پرسنل و خانواده آن‌ها ارائه خدمات کند و کمیسیون فرهنگی با توجه به خدماتی که اردوگاه ارائه می‌دهد با دریافت این خدمات موافق بوده و رقمی که برای مساعدت با اردوگاه نیاز است، عدد قابل‌توجه ای نیست. 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: یک ردیف در بودجه به‌عنوان برگزاری اردو‌های هویت‌ساز در نظر گرفته‌شده بود، که متأسفانه این ردیف بودجه حذف‌شده که می‌توانست در تأمین هزینه‌های این خرید خدمات کمک کند و اگر نیاز است این ردیف بودجه مجدد پیگیری شود. 

محرری نیز اظهار داشت: بازدید از اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی می‌تواند بسیاری از سؤالات اعضای شورا و معاونان را برطرف کند؛ این اردوگاه به همت جمعی از بسیجیان راه‌اندازی شده و با طراحی و اجرای 18 بازی هیجانی سالم و اسلامی، فضای با نشاطی را با کار جهادی ایجاد کرده‌اند. 

وی خدمات اردوگاه را تشریح کرد و گفت: در این اردوگاه 8 ساعت برنامه هیجانی سالم تدارک دیده‌شده و ما می‌توانیم از خرید خدمات از این اردوگاه و ارائه خدمات به پرسنل شهرداری، به سرپا ماندن این تیم نیز کمک ‌کنیم و می‌تواند سرانه رفاهی پرسنل افزایش پیدا کند. 

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این اردوگاه می‌تواند منحصر به شهرداری نباشد و بخشی از بودجه فرهنگی کانون‌ها و مساجد به این موضوع اختصاص داده شود تا بتوانیم به برگزاری اردوگاه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان کمک کنیم. 

سید ابوالفضل اسماعیلی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز یادآور شد: ما در شهرداری قم سرانه مشخصی برای ارائه خدمات رفاهی نداریم، درصورتی‌که برخی از شهرها برای مواردی مانند درمان، ‌ازدواج و رفاهیات ردیف بودجه دارند، درصورتی‌که در قم این‌چنین نیست و نمی‌توانیم بدون برنامه برای آن ردیف بودجه‌ای در نظر بگیریم. 

محمود مسگری نیز در تشریح این طرح خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای خود اردوگاهی برای کارهای فرهنگی و خدمات رفاهی پرسنل خود داشته باشد و جزو ضروریات بوده و همه کلان‌شهرها برای خود اردوگاه اختصاصی دارند و استاندار نیز آماده همکاری با شهرداری است. 

وی تأکید کرد: تا ساخت اردوگاه این خرید خدمت می‌تواند نیاز شهرداری را در برگزاری برنامه‌های فرهنگی برطرف کند و باید ساخت اردوگاه در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر با تغییر عنوان طرح به حمایت کلی از اردوگاه‌های فرهنگی طرح را به رأی گذاشت و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داد. 

در پایان اعتراض به مصوبه محاسبه مابه‌التفاوت عوارض پرداخت‌نشده ملکی مورد بررسی قرار گرفت و اسلامی بیان کرد: برای اطلاع استاندار که شورا پیگیر این موضوع بوده و اصرار این لایحه را به رأی می‌گذاریم، اما فرماندار با این لایحه مخالف بوده و شورا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rMNG