رفتن به محتوای اصلی
۲۶ تیر, ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۴

5 درصد شکایات واصله به شهرداری قم قابل‌پیگیری است/ از ناآگاهی برخی شهروندان به قوانین تا گستردگی مأموریت‌ها

انجام 1390 بازرسی موردی از شهرداری قم/ تشکیل 396 جلسه نظارتی
مدیرکل بازرسی شهرداری قم گفت: از میان تمام شکایاتی که به شهرداری قم می‌رسد، 5 درصد پس از صحت سنجی قابل‌پیگیری است.

بهاءالدین دشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به اهمیت فعالیت‌های نظارتی در مجموعه‌های اجرایی اظهار داشت: این اقدامات باهدف پیشگیری از وقوع سوء جریان در مجموعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تشکیل تعداد 396 جلسه نظارتی و رصد موارد اجرایی در قالب 18 مورد بازرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده و 1390 مورد بازرسی‌های موردی اذعان داشت: رصد موضوعات جاری برای بیان به‌موقع تذکرات قانونی ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که در اداره کل بازرسی شهرداری قم انجام می‌شود.

مدیرکل بازرسی شهرداری قم با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده و حساسیتی که آن اداره کل نسبت به عملکرد کارکنان شهرداری و سوء جریانات احتمالی دارد گفت: از مجموع بازرسی‌های انجام‌شده تعدادی به کمیته انضباطی معرفی‌شده‌اند.

وی گفت: در سال گذشته تعداد مکاتبات ورودی به دبیرخانه اداره کل بازرسی شهرداری قم تعداد 1092 مورد بوده که این از تعداد حدود 666 مورد شکایاتی بوده که در اثر درخواست شهروندان موردبررسی قرارگرفته و فقط تعداد 58 مورد از این موارد منجر به انجام مکاتبات ناشی از بررسی‌های انجام‌شده در قالب شکایات مردمی شد.

دشتی ادامه داد: بخش عمده‌ای از شکایات مرتبط با مسائل شهرسازی و ساخت‌وسازهای شهری است و مرجع رسیدگی به این‌گونه موارد کمیسیون‌های فرادستگاهی هستند. بخش دیگر نارضایتی‌ها مواردی است که به دلیل وضع قوانین ایجاد می‌شود و شهرداری صرفاً مجری قوانین است نه تدوین گر آن‌ها که به‌عنوان نمونه می‌توان به قوانین طرح تفصیلی و آخرین اصلاحات آن اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از شکایات مردم در شهرداری قم درباره مواردی است که خارج از حیطه اختیارات مدیریت شهری محسوب می‌شود گفت: بسیاری اوقات شکایت شهروند از الزامات قانونی است که شهرداری مجری این قانون است. مانند شکایت برخی شهروندان نسبت به الزامات طرح تفصیلی،تعرفه عوارض یا قطع اشجار که موضوعی قانونی و بر اساس مصوبات بالادستی است.

وی با اشاره به خدمات عمرانی و فضای سبز و خدماتی که در سطح شهر در منظر شهروندان قرارگرفته و یک تحول محسوب می‌شود گفت: مسئله دیگر این است که شهرداری ازنظر پراکندگی و وسعت کار قابل‌مقایسه با دیگر دستگاه‌ها نیست؛ شهرداری قم هشت منطقه و 14 سازمان دارد که هرکدام با یک دستگاه اجرایی بسیار پرکار قابل‌مقایسه است.

دشتی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر اینکه عملکرد شهرداری به‌ویژه در بخش سامانه 137 موجب شده شهروندان با دلگرمی بدانند که انجام شکایت و مطالبه گری از شهرداری به پاسخگویی منجر می‌شود.

 به گفته وی شهروندان می‌توانند به‌صورت حضوری و غیرحضوری از طریق سامانه https://my.qom.ir/service/audit ، یا سامانه 1888 شکایات خود را نسبت به مجموعه شهرداری قم مطرح کنند که این شکایات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/104

 


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/llNr