رفتن به محتوای اصلی
۳۰ آبان, ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۵
شهردار قم:

ایران امروز محور وحدت امت‌های اسلامی است/لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی در کشورهای اسلامی

ایران امروز محور وحدت امت‌های اسلامی است/لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی در کشورهای اسلامی
شهردار قم با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی محور وحدت کشورها و امت‌های اسلامی است، گفت: امت‌های مسلمان با وحدت کنار هم ایستاده و باید ظرفیت‌های درونی خود را کشف کرده و اشتراکات خود را تقویت کنند

به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های اندونزی اظهار داشت: فراهم شدن ارتباطات همه در راستای تبیین ظرفیت‌های جهان اسلام است و تبیین درست و روشن سبب حل مشکلات در جهان اسلام می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه مباحث مهمی در جهان اسلام مطرح است افزود: 5 قرن تمدن اسلامی سرآمد بوده ولی در این زمان تحت تأثیر جهان غرب قرار گرفته است و این سبب نادیده گرفته شدن ظرفیت‌هایی شده که تا به امروز داشته‌ایم.

شهردار قم با تأکید بر اینکه یکی از مباحث مهم بعد از دوران رنسانس، دین زدایی و تبلیغات برعلیه جهان اسلام و کلیه ادیان بود، عنوان کرد: به‌واسطه اینکه غرب تصور می‌کرد در بخش تکنولوژی سرآمد است و دیگر نیازی به دین نیست و با تأیید نظریه‌پردازانی چون آگوست کنت، داروین، مارکس و نیچه، دین هراسی در پایان قرن 19 به یکی از مباحث اصلی تبدیل شد .

وی با اشاره به منتفی شدن موضوع دین هراسی در قرن 20 تصریح کرد: مطلق‌گرایی علمی با آمدن فیزیک کوانتوم فرو ریخت و نیاز به فلسفه و پاسخ به سؤالات درباره مرگ و چرایی سؤالات از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم ، نیاز به فلسفه را تأیید کرد و با رخ دادن دو جنگ جهانی در دو کشوری که هردو در قله علمی بودند، وجود اخلاق در کنار علم را اثبات کرد.

سقائیان نژاد ادامه داد: اتفاق دیگری در قرن بیستم افتاد و انقلابی در ایران به رهبری پیرمردی فرهیخته و بزرگ شکل گرفت و حکومتی را بر پای دین بنا کرد، درحالی‌که در گذشته جدایی دین از سیاست مطرح بود.

وی اضافه کرد: اواخر قرن بیستم گرایش به دین با شدت زیادی تشدید یافت، به‌طوری‌که در نیویورک روز جمعه برای نماز مسلمین و یکشنبه‌ها برای رفتن به کلیسا خیابان‌ها بسته می‌شد و این عللی برای دین‌گرایی در آخر قرن بیستم بود.

شهردار قم با بیان اینکه اسلام هراسی، آتش زدن قرآن و مخالفت با حجاب در جهان غرب حرکت‌هایی پنهان در راستای مقابله با اسلام است، افزود: این نشان‌دهنده آن بوده که نظم نوین جهانی را که اسلام به تصویر می‌کشد با نظم نوین غربی در تضاد است.

وی مطرح کرد: زیربنای فرهنگ غرب بر مبنای " قدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَىٰ" است و کسی امروز به فلاحت می‌رسد که قدرت داشته باشد، درحالی‌که زیربنای فرهنگ اسلامی "قد افلح من  تزکی" است و این دو با یکدیگر متفاوت است.

به گفته سقائیان نژاد، با اتفاقاتی که امروزه در غزه به وقوع پیوسته  و کشتار 6هزار کودک مظلوم ماهیت غرب بیش از هر زمان دیگر برای همگان روشن‌شده است .

وی خاطرنشان کرد: وجود امت‌های مسلمان در اینجا معنی پیدا می‌کند و باید با وحدت کنار هم ایستاده و ظرفیت‌های درونی خود را کشف کرده و اشتراکات خود را تقویت کنند و در مقابل تهاجمات ایستادگی و از کیان، فطرت و ماهیت خود دفاع کنند.

شهردار قم با تأکید بر اینکه امت‌ها مسلمان بیدار شده‌اند و باید این وحدت را روزبه‌روز همچون که در حج ابراهیمی همه گرد هم جمع می‌شوند و منادی وحدت می‌دهند، بین این مسلمان وحدت برقرار شود، گفت: بدانیم تا خودمان مشکلمان را حل کنیم کسی جز خودمان به داد جهان اسلام نخواهد رسید.

وی اظهار داشت: جامعه المصطفی قدم‌های استوار و مثبتی از ابتدا برداشته و نماینده‌هایی که در سراسر دنیا از جامعه المصطفی هستند برای تبیین این موضوع و در حقیقت اعلان ظرفیت‌های که جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها می‌تواند بردارد، فعالیت می‌کنند.

سقائیان نژاد یادآور شد: قابل‌توجه است که سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی و بسیاری از کسانی که امروز پرچم‌دار جمهوری اسلامی هستند در این کشور به تلمز  و طلبگی پرداخته و منادی انتشار این تفکر در جهان اسلام شده‌اند.

به گفته وی، حرکت‌های کوتاه‌مدت تحت عنوان فرصت‌های مطالعاتی پیش‌بینی‌شده است می‌تواند خودش محفظی و مسیری باشد که ما بتوانیم تبادل اطلاعات کرده و از داشته و ظرفیت‌های درونی خود اطلاع داشته باشیم و در پرتو آن بتوانیم درجهت استحکام پیکر اسلامی حرکت‌های بایسته‌ای را داشته باشیم .

شهردار قم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال این محوریت است و اگر با او در جهان مخالفت می‌شود به همین دلیل است افزود: جمهوری اسلامی به دنبال وحدت امت‌های اسلامی است و تمام ظرفیت‌هایی که دارد را به جهان اسلام ارائه داده و تمام کسانی که نگران تمدن نوین اسلامی هستند در مقابل آن ایستاده‌اند والا کشور با کسی سر جنگ نداریم .

وی در پایان اظهار داشت: شما پیام دوستی و محبت برادران خود در ایران و قم را به کشور اندونزی ببرید و دعا کنید در پرتو این صمیمت و محبت بتوانیم پیوند مستحکمی را داشته باشیم و نتیجه آن برای امت اسلامی باشد.

انتهای پیام/105


https://qom.ir/MtPAx