رفتن به محتوای اصلی
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
عضو شورای شهر قم:

بازآفرینی اراضی پیرامون جمکران، مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود/اهمیت تأمین زیرساخت‌ها در بلوار پیامبر اعظم(ص)

بازآفرینی اراضی پیرامون جمکران، مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود/اهمیت تأمین زیرساخت‌ها در بلوار پیامبر اعظم(ص)
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: بازآفرینی اراضی پیرامون مسجد مقدس جمکران، مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود.

به گزارش شهرنیوز، روح اله امرالهی در جلسه کمیسیون تلفیق با محوریت حوزه عمران و حمل‌ونقل که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم، یکی از طرح‌های مهم شهری قم را ساماندهی و بهسازی پیرامون حرم مطهر دانست و اظهار داشت: این طرح از سوی سازمان بهسازی پیرامون حرم در قم شکل گرفت و به دنبال آن در سال 81 سند تلفیقی آن ایجاد شد.
وی با بیان اینکه در ادامه به دلیل تغییر نرخ‌های اقتصادی و تغییر دولت‌ها این سندها کمرنگ شد، تصریح کرد: عملاً هر چه زمان می‌گذرد نشان می‌دهد ما پیرامون حرم همین ظرفیت‌ها را داریم و باید ساماندهی انجام دهیم، زیرگذر امام موسی صدر و دوسطحه کردن محور عمار یاسر و قبرستان نو نیز ازجمله این طرح‌هاست.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: خوشبختانه با همراهی مدیران استانی و شهری در سال قبل و امسال بخشی از سند را پیگیری و اجرایی می‌کنند که احداث میدان امام خمینی(ره) و مجموعه تجاری الغدیر بخشی از این طرح است، همچنین حرم و جمکران جز آن سند است.
به گفته وی، طرح جامع حرم مطهر با مشاور طرح توسعه آستان کار کرد که بخشی از آن سند را دوباره صحه گذاشتند و در حال حاضر اقدامات در این راستا اتفاق می‌افتد که با توجه به معذوریت دولت و بدهی از دولت‌های قبل، عملاً خیلی نمی‌توانیم از دولت درخواست خاصی داشته باشیم.
امرالهی اضافه کرد: با توجه به اینکه نقش شهرهای قم و مشهد ویژه است، دولت می‌تواند ظرفیت‌هایی را پیش‌بینی کند و در این زمینه چند بخش وجود دارد که یک بخش توسعه زیرساخت حرم مطهر است.
وی تصریح کرد: ساماندهی اراضی ایستگاه مرکزی راه‌آهن یک ظرفیت بزرگ است و در این بخش زمین رها شده و مجموعه کمپ‌هایی را داریم که می‌توان فضای پشتیبانی برای خدمات زیرساخت حرم و بهسازی میدان آستانه پیش‌بینی ‌شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: دوسطحه کردن خیابان امام موسی صدر نیز انجام می‌شود و با توجه به اینکه این طرح‌ها در اسناد گذشته نیز هست قاعدتاً توسعه حرم اتفاق می‌افتد.
وی توسعه اراضی پیرامون مسجد مقدس جمکران را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموعه دولت شهرک زیارت را پیرامون مسجد مقدس جمکران پیش‌بینی کرده و بحث بازآفرینی محله جمکران نیز در دستور کار است و باید به سمتی برویم که اجازه ندهیم حاشیه‌نشینی در این محدوده اتفاق بیفتد که اگر بازآفرینی صورت گیرد، مالکین نیز به کنترل می‌پردازند و اجازه شکل‌گیری بافت حاشیه‌ای را نمی‌دهند.
امرالهی احداث قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: اگر بتوانیم در دو سال آینده خط A  را به مسجد جمکران حتی با منابع داخلی استان و شهرداری برسانیم، می‌توان از ظرفیت استفاده بهینه کرد.
وی با بیان اینکه با این طرح، اتصال حرم  تا جمکران به‌صورت ریلی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: همچنین مهم‌ترین درخواست ما از دولت، ساماندهی بلوار پیامبر اعظم(ص) است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اگر شبکه زیرساخت با حمایت دولت به بلوار پیامبر اعظم(ص) بیاید، کمک بزرگی به مدیریت شهری برای آبادانی این بخش شهر است
وی با بیان اینکه ساماندهی چهل اختران و فرودگاه و اجرای تک پروژه‌ها طبق اسناد استانی در دستور کار است، افزود: یکی از پروژه‌های مهم اجرای متروی جمکران باشد که تا سال 1403 می‌تواند عملیاتی شود.
امرالهی عنوان کرد: خط Aمترو می‌تواند به‌عنوان رو سطحی به محدوده پردیسان برود و حتی تا میدان نماز ادامه داشته باشد که نیاز به ریل‌گذاری و روسازی دارد و هر کیلومتر، 100 میلیارد تومان هزینه دارد که با 1000 میلیارد تومان می‌توان کلنگ زنی طرح را عملیاتی کرد.
انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rQNG