رفتن به محتوای اصلی
۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵

بازدید مدیران شهری و میراث فرهنگی قم از بازار کهنه

بازدید مدیران شهری و میراث فرهنگی قم از بازار کهنه
با حضور جمعی از مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی استان؛ از وضعیت مرمت و سامان‌دهی محور تاریخی‌گردشگری بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین شهر قم بازدید به عمل آمد.

به گزارش شهرنیوز، بازدید از محور بازار کهنه قم با حضور سید مجتبی سبحانی ثابت عضو شورای اسلامی شهر قم و محسن صادقی امینی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قم با همراه علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، صورت گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این بازدید با تشریح فعالیت‌های انجام‌شده در این محور تاریخی‌گردشگری گفت: محور تاریخی‌گردشگری میدان کهنه یکی از غنی‌ترین محورهایی است که آثار تاریخی بسیاری از جمله مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه غیاثیه، سرای ملاحسین، نخستین مناره آجری در ایران و امامزاده حمزه(ع) در این محور تاریخی‌گردشگری قرار دارند.

علیرضا ارجمندی افزود: مرمت‌هایی در فازهای اول و دوم این محور انجام شده است و سومین فاز آن نیز با همکاری شهرداری قم اجرا می‌شود و این محور به عنوان یک محور تردد برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی آماده خواهد شد.

سید مجتبی سبحانی ثابت، عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این بازدید بر ضرورت احیای بافت تاریخی شهر قم تاکید کرد.

در این بازدید عمار کاوسی معاون میراث‌فرهنگی، مهدی نصر اصفهانی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، و تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و شهرداری قم نیز حضور داشتند.

پیشینه سرای ملاحسین به دوره قاجار می‌رسد و در ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

بازار کهنه نیز با عمر بیش از ۶۰۰ سال، قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و … را در خود جای ‌داده است.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/DYPQ1