رفتن به محتوای اصلی
۲۷ مرداد, ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
سرپرست اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری:

تشکیل کمیته مشاوره « بیمه و مالیات» جهت هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قم

تشکیل کمیته مشاوره « بیمه و مالیات» جهت هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قم
سرپرست اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری قم از تشکیل یک کمیته مشاور در زمینه « بیمه و مالیات» به‌منظور هماهنگی عملکرد سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قم خبر داد.

مجید فتح‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، اظهار داشت: اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری قم در حال تشکیل یک کمیته مشاوری در بحث بیمه و مالیات سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری است تا با همفکری اجازه داده نشود که اختلاف‌های مالی به جایی برسد که شهرداری جریمه سنگین شود.

وی با بیان اینکه در بحث بیمه تأمین اجتماعی، سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قم وضعیت مناسبی داشته ولی تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله دارند، گفت: متأسفانه در برخی موارد به علت‌های مختلف شاهد جرائم سنگینی در حوزه تأمین اجتماعی هستیم که در تلاشیم با برنامه‌ریزی، شهرداری از هرگونه سهل‌انگاری و اشتباه در امور مختلف مانند انجام تکالیف مالیاتی و بیمه‌ای از جرائم سنگین نجات یابد.

سرپرست اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری افزود: مثلاً سازمانی بوده که حقوق و مزایای پرسنلش را شهرداری مرکز پرداخت می‌کند و مالیاتش سر موعد پرداخت‌شده است، اما مؤسسات حسابرس سازمان بیمه تأمین اجتماعی ورود کرده و بعضاً جرائمی اعمال و شهرداری را بدهکار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی، پیگیری و چابکی جلوی اعمال این جرائم گرفته شود، یادآور شد: در حال حاضر اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری قم در تلاش است که حتی‌الامکان تمهیداتی اندیشیده شود تا مؤسسات حسابرس از این موضوعات اطلاع پیدا کنند.

به گفته فتح‌اللهی، سازمان‌های زیرمجموعه متحدالشکل عمل نمی‌کنند و برخی مستقل کار می‌کنند و همین موضوع موجب بروز این مشکلات می‌شود، اگر یک سیستم حسابرسی سراسری ایجاد شود این گرفتاری‌ها شکل نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: مشابه بحث جرائم تأمین اجتماعی، در بحث مالیات کمتر اتفاق می‌افتد، چراکه تراز پایان سال که روی می‌دهد و عملکرد بودجه و هزینه لحاظ می‌شود شهرداری تلاش می‌کند که دچار سود انباشته نشود و با توجه به اینکه سازمان‌های شهرداری غیرانتفاعی هستند و در حال خدماتند، پس حداقل باید در گزارشات حسابرسی عدد در بخش مصارف به صفر برسد تا مشمول بحث‌های مالیاتی نشود. چنین کاری مستلزم انضباط مالی است که سندها همزمان با هزینه‌ها زده شود تا شهرداری دچار جریمه‌های سنگین نگردد.

سرپرست اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری قم اضافه کرد: اداره کل حسابرسی و امور مجامع شهرداری قم در تلاش است یک سیستمی ایجاد کند که نه سود زیادی انباشته شود و نه سود انباشته انحرافی داشته باشد تا یک عملیات حسابرسی قابل قبولی صورت گیرد.


https://qom.ir/mRPtl