رفتن به محتوای اصلی
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۰

ثبت بیش از ۵۰۸ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵/قم 29 پایگاه شهری اورژانس کم دارد

ثبت بیش از ۵۰۸ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵/قم 29 پایگاه شهری اورژانس کم دارد
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: امروز شهر قم با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد ۲۹ پایگاه امدادی کم داشته و نیاز به همکاری‌ها در ساخت و افزایش ایمنی ساختمان‌های پایگاه‌ها داریم.
امروز شهر قم با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد ۲۹ پایگاه امدادی کم داشته و نیاز به همکاری‌ها در ساخت و افزایش ایمنی ساختمان‌های پایگاه‌ها داریم.

به گزارش شهرنیوز، عزت‌الله بهزادی نیا در هشتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم و به مناسبت روز ایمنی، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی را یک ارگان امدادی دانست و اظهار داشت: اورژانس 115 امروز نیاز به توجه اقدامات حمایتی زیادی در سطح استان برای پایگاه‌های امدادی دارد.

وی تعداد پایگاه‌های امدادی در شهر قم را در سال 1401 تعداد 23 مورد شهری و 19 پایگاه جاده‌ای اعلام کرد و افزود: تعداد تماس‌ها در سال 1401 برابر 508 هزار تماس ثبت‌شده و همکاران طی انجام عملیات نجات شاهد صحنه‌های دل‌خراش و غیرقابل‌باوری هستند.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم تصریح کرد: تعداد عملیات‌ها و حوادث در سال 1401 افزایشی بوده و ما شاهد انجام بیش از 15 درصد عملیات فاقد کد هستیم که به علت کمبود پایگاه‌های امدادی اتفاق افتاده که زمان رسیدن امدادگران به محل حادثه را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: افزایش پایگاه‌ها 31 درصد بوده درصورتی‌که افزایش عملیات 121 درصد افزایش داشته است و این نشان‌دهنده کمبود پایگاه در شهر قم بوده و ما از نظر پایگاه 70 درصد عقب هستیم و شاخص رسیدن بر بالین بیماران در شهرها تا 8 دقیقه در کلان‌شهرها تا 12 دقیقه و در شهر تهران تا 14 دقیقه ثبت‌شده است.

بهزادی‌نیا شاخص رسیدن امدادگران بر بالین بیمار در قم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: زمان رسیدن بر بالین بیمار در شهر قم از 7 دقیقه تا 12 دقیقه ثبت‌شده که عدد خوبی است، اما تعداد عملیات فاقد کد در قم قابل‌توجه است که نیاز به رفع این مشکل وجود داشته و باید رسیدگی شود.

وی ادامه داد: برای هر 25 هزار نفر به یک پایگاه نیاز داریم و به ازای هر پایگاه نیز یک آمبولانس نیاز است که با در نظر گرفتن حداقل جمعیت قم و مسافران و شرایط استراتژیک شهر قم، ما حداقل 52 پایگاه شهری نیاز داریم که 29 پایگاه کمبود داریم و نیاز به 13 پایگاه متورلانس نیز وجود دارد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 5 موتورلانس فعال در شهر قم وجود دارد که ما به 13 مورد نیاز داریم و شاخص پایگاه‌های بین‌شهری نیز هر 40 کیلومتر یک پایگاه است و فاصله زمانی هر پایگاه باید 20 دقیقه باشد.

وی به دستورالعمل وزارت کشور به شهرداری‌ها برای تأمین پایگاه‌های امدادی اشاره کرد و گفت: تأمین زمین و پایگاه امدادی جزء حقوق شهروندی بوده و وزارت کشور شهرداری‌ها را موظف به تأمین آن کرده که امیدواریم شهرداری قم این همکاری را با ما داشته باشند، زیرا علاوه بر کمبود پایگاه‌ها از نظر ایمنی ساختمان شرایط مطلوبی ندارند.

بهزادی نیا درخواست 8 دستگاه موتورلانس را نیز مطرح کرد افزود: با توجه به گستردگی بافت فرسوده در شهر قم و عدم امکان حضور آمبولانس در کوچه‌ها، موتورلانس می‌تواند در کاهش رسیدن امدادگر به بالین بیمار کمک زیادی کرده و امیدواریم بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

وی در ادامه به سرعت‌گیر‌های سطح شهر اشاره و بیان کرد: اجرای سرعت‌گیرهای استاندارد در کاهش زمان رسیدن به بیمار تاثیر زیادی داشته و امروز سرعت‌گیرهای غیراستاندارد علاوه بر آسیب به خودروهای اورژانس، زمان رسیدن به صحنه را افزایش می‌دهد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم یادآور شد: به‌روز کردن آمبولانس‌ها، نیاز به 18 میلیارد تومان بودجه داشته و با توجه به شرایط معابر و سرعت‌گیرها باعث فرسودگی بیشتر خودروهای امدادی شده و نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی جانمایی پایگاه‌های امدادی را بر اساس نقاط حادثه‌خیز عنوان کرد و گفت: ما نیاز به دسترسی به خطوط ویژه و معابر اصلی داریم و نیاز بوده در طراحی شهری معابر به این نکات توجه شود، همچنین رفع موانع ترافیکی مانند پارک حاشیه پایگاه‌ها و ایجاد دوربرگردان در مسیر پایگاه‌ها و تغییر چراغ سبز در چهارراه‌ها در نظر گرفته شود.

بهزادی نیا در پایان گفت: شرایط ویژه شهر قم مانند حضور مسافران و زائران و شخصیت‌های ملی و بین‌المللی در شهر قم و برگزاری مناسبت‌های دینی و ملی به‌صورت کشوری نیاز شهر قم را به ارتقاء خدمات ایمنی بیشتر کرده و نیازمند همکاری شهرداری و شورای شهر قم هستیم.

انتهای پیام/

 


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/ueNa