رفتن به محتوای اصلی
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۱

ثبت بیش از ۵۳ هزار مورد تصادف در سال ۱۴۰۱/4 منطقه شهری در صدر تصادفات در قم

ثبت بیش از ۵۳ هزار مورد تصادف در سال ۱۴۰۱/4 منطقه شهری در صدر تصادفات در قم
رئیس پلیس راهور استان قم از افزایش ۹ درصدی تخلفات رانندگی در شهر قم خبر داد و گفت: 53 هزار و 227 مورد تصادف خسارت، جرح و فوت در شهر قم اتفاق افتاده است.
رئیس پلیس راهور استان قم از افزایش ۹ درصدی تخلفات رانندگی در شهر قم خبر داد و گفت: 53 هزار و 227 مورد تصادف خسارت، جرح و فوت در شهر قم اتفاق افتاده است.

به گزارش شهرنیوز، سرهنگ غلامرضا صدفی در هشتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آمار تصادفات سال گذشته شهر قم اظهار داشت: متأسفانه شهر قم در سال گذشته در بعضی از تصادفات جزو شهرهای افزایشی بوده و آمارها در تصادفات منجر به 16 درصد افزایش صدور حکم شده است.

وی این آمار را مربوط به استان قم دانست و افزود: در سامانه رخداد و پزشک قانونی در سال 1400 ، تعداد 86 تصادف منجر به فوت ثبت‌شده که این عدد در سال 1401 به 112 نفر با 26 درصد افزایش رسیده است.

رئیس پلیس راهور استان قم مجموع تصادفات سال 1401 را موردبررسی قرار داد و بیان کرد: 53 هزار و 227 مورد تصادف خسارت، جرح و فوت در شهر قم اتفاق افتاده است که باید علت آن موردبررسی قرار گیرد؛ طبق آمار پلیس بیشترین تصادفات به علت بی‌توجهی به جلو بوده که 37 درصد از کل تصادفات را دربرمی‌گیرد؛ سپس استفاده از تلفن همراه در رتبه دوم علل تصادفات بوده که پلیس به‌صورت ویژه با آن برخورد می‌کند.

صدفی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل تصادفات، تغییر مسیر ناگهانی ثبت‌شده ادامه داد: اگر خط‌کشی‌ها مناسب باشد، می‌تواند از بسیاری از تصادفات جلوگیری کند.  در 70 درصد تصادفات سواری دخیل بوده و 16 درصد موتورسیکلت و 5 درصد نیز وانت مقصر شناخته‌شده‌اند.

وی به افزایش تعداد فوتی عابر پیاده اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد فوتی‌های عابر پیاده به 45 نفر افزایش پیدا کرده و فوتی مرتبط با موتورسیکلت نیز یک نفر افزایش داشته و این عدد به 50 فوتی رسیده است.

رئیس پلیس راهور استان قم با تشکر از اقدامات شهرداری تأکید کرد: اگر بتوانیم دو بلوار غدیر و حاج خداکرم را کنترل کنیم، تعداد 25 مورد فوتی در شهر قم کاهش خواهد داشت؛ به‌طوری‌که در بلوار غدیر در سال گذشته 16 مورد فوتی معادل 14 درصد و در بلوار حاج خداکرم 8 مورد فوتی معادل 9 درصد از تصادفات شهر را به نام خود ثبت کرده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: در بلوار غدیر با نصب دوربین و سرعت‌گیر شاهد کاهش سرعت و تصادفات در این بلوار بودیم، اما بلوار حاج خداکرم شرایط متفاوتی داشته است، به‌طوری‌که خودرو با سرعت 100 کیلومتر وارد محدوده شهری شده و سواری، موتورسیکلت و عابر با هم تداخل پیدا می‌کنند.

صدفی تأکید کرد: باید کمربندی قم به‌صورت ویژه پیگیری شود به نتیجه برسد تا خودروها به این شکل وارد شهر نشوند و شاهد این اتفاقات نباشیم.

وی ابراز کرد: در سال گذشته گلایه‌هایی از پلیس راهور مطرح شد اما باید در نظر گرفته شود که تصادفات شهر قم از 4 بعدازظهر تا 12 شب ثبت‌شده که ما با برنامه‌ریزی در این ساعات تعداد نیروهای خود را افزایش داده و حضور پررنگی در سطح شهر داریم تا بتوانیم بخشی از این تصادفات را مدیریت کنیم.

رئیس پلیس راهور استان قم ادامه داد: حدود 25 مورد از تصادفات منجر به فوت در شهر قم نیز مربوط به اتباع خارجی است که ما برای آموزش به آن‌ها دسترسی نداریم اما کارشناسان پلیس در مراسم محرم و صفر در مراسم عزاداری این افراد حضور پیدا کرده و آموزش‌های ترافیکی و ایمنی ارائه داده‌اند.

وی ادامه داد: 31 درصد  از فوتی‌های تصادفات در صحنه بوده و 69 درصد در بیمارستان ثبت‌شده است که 86 درصد مرد و 14 درصد خانم هستند.

صدفی بیان کرد: با دستور ویژه‌ای که گرفتیم توقیف از 72 ساعت به دو هفته به همراه آموزش افزایش پیدا کرد. در سال گذشته با بررسی‌های انجام‌شده نشان داد کمتر از 2 درصد افراد بعد از آموزش تکرار تخلف داشتند.

رئیس پلیس راهور استان قم توقیف موقت را نیز مطرح کرد و گفت: در سال گذشت 1700 مورد توقیف موقت داشته‌ایم، در آموزش موتورسیکلت‌ها 3700 مورد  اجرایی شده و رانند‌گانی که نمره منفی داشته‌اند 18 درصد توقیف صورت گرفته و در تخلفات حادثه‌ساز نیز در سال گذشته 11 درصد افزایش ثبت‌شده و در مجموع تخلفات نیز 9 درصد افزایش داریم.

وی یادآور شد: در سال گذشته بیش از 12 هزار فقره تخلف سرعت در کل شهر کنترل‌شده است و تقاضا داریم شهرداری قم در مورد هوشمندسازی ورود ویژه داشته باشد.

انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/ueNm