رفتن به محتوای اصلی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸

طرح‌های تشویقی به کمک نوسازی بافت‌های فرسوده قم می‌آید/نوسازی بافت فرسوده باعث رونق اقتصادی شهر می‌شود

طرح‌های تشویقی به کمک نوسازی بافت‌های فرسوده قم می‌آید/نوسازی بافت فرسوده باعث رونق اقتصادی شهر می‌شود
یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه مدیریت شهری، وضعیت نابسامان بافت‌های فرسوده در سطح شهر است که در این راستا طرح‌های تشویقی به کمک نوسازی بافت‌های فرسوده قم می‌آید.

به گزارش شهرنیوز، وجود بیش از 1600 هکتار بافت فرسوده در شهر قم خود نشانی از وضعیت نامناسب در بخش‌های مختلف خدماتی، امدادی، ترافیکی، فضای سبز، عمرانی و... دارد که این وضعیت متأسفانه در سال‌ها و دهه‌های گذشته به علت‌های مختلف فقط تلنبار شده است.
در دولت‌های مختلف هرگاه نامی از بافت فرسوده برده می‌شود همه از داشتن برنامه برای تعیین تکلیف این موضوع مهم و حیاتی در شهرها می‌گویند، ولی هرچه جلوتر می‌رویم این روند برنامه‌ریزی فقط در حد همان برنامه باقی‌مانده و ضمانت اجرایی ندارد.
اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم بارقه‌های امید برای تعیین تکلیف و بهسازی بافت فرسوده در بسیاری از شهرها ازجمله شهر قم ایجادشده است و در این راستا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و کمیسیون ماده 5 استان با اعطای طبقات تشویقی سعی در احیای این بافت فرسوده دارد.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به مشکلات شهروندان در بافت های تاریخی و فرسوده در شهر قم یادآور شد: باید این وضعیت بلاتکلیفی به‌سرعت رفع شود تا شهروندان بتوانند از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده استفاده کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در خصوص بافت فرسوده اظهار داشت: در حال حاضر 1600 هکتار بافت فرسوده در شهر قم وجود دارد و این ظرفیت خوبی است، چراکه زیرساخت‌ها از قبل آماده بوده و مرکزیت حرم مطهر حفظ می‌شود.
محمد صادقی اضافه کرد: نوسازی بافت فرسوده باعث رونق اقتصادی شهر می‌شود، در این خصوص برنامه‌ریزی‌شده و وام بافت فرسوده نیز افزایش‌یافته است و حدود یک ماه قبل شورای عالی معماری و شهرسازی به کل کشور ابلاغ کردند برای بافت فرسوده، یک طبقه جهت تشویق مالکین افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در استان نیز پیگیر هستیم و جلساتی را برگزار می‌کنیم، دراین‌باره تصمیمی گرفته‌شده که اگر تجمیعی صورت بگیرد و متراژ زمین بالای 400 متر برود، مجدد یک طبقه تشویقی دیگر افزایش می‌یابد و دو طبقه افزایش امکان‌پذیر می‌شود که در این راستا می‌توان از ظرفیت بافت فرسوده به خوبی استفاده کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت بافت فرسوده به طرح تفصیلی بستگی دارد و براساس طرح تفصیلی هر طبقه‌ای باشدT یک طبقه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در این راستا طرح جدیدی ارائه شد که اگر بافت فرسوده تجمیع شود و 400 متر باشد، مجدداً از دو طبقه تشویقی برخوردار شوند، گفت: مردم از این ظرفیت استفاده کنند و شهر را توسعه دهیم تا مرکزیت حرم حفظ شود.
صادقی خاطرنشان کرد: باید مرکزیت حرم مطهر در قم حفظ شود و شهر به صورت نامتوازن توسعه پیدا نکند، این موضوع به لحاظ ترافیکی و حمل‌ونقل مشکات زیادی را برای مدیریت شهری و شهر به وجود می‌آورد و در الحاقات جدید بخش شمالی منطقه 3 جاده قم-تهران برای ویلایی در نظر گرفته‌شده است.
انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rcNx