رفتن به محتوای اصلی
۲۹ مرداد, ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم:

فاز نخست منوریل قم جذب مسافر چندانی ندارد

فاز نخست منوریل قم جذب مسافر چندانی ندارد
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه مسیر رودخانه در فاز نخست منوریل جذب مسافر چندانی ندارد گفت: شرایط رودخانه و جانمایی بد ایستگاه‌ها دو دلیل مهم برای استقبال نکردن احتمالی از فاز یک منوریل است.

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، اظهار کرد: اینکه منوریل یک سامانه حمل‌ونقل ریلی هست یا خیر، باید گفت بله چنین چیزی هست، بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌کنند، اینکه مترو بهتر است یا منوریل باید گفت بیان این حرف از اساس نادرست است، هریک مزایا و معایبی دارد و بر اساس مطالعات و کارشناسی دقیق باید گفت که در شرایط کنونی کدام‌یک بیشتر به صلاح شهر قم است.

وی با اشاره به اینکه پروژه منوریل قم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: حدود 4 هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و این موارد تصمیم‌گیری را کمی دشوار می‌کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه سازمان قطار شهری در تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌ها برحسب تصمیم‌های بالادستی رفتار می‌کند، خاطرنشان کرد: سازمان قطار شهری بر اساس مصوبه شورای ترافیک در سال ۱۴۰۲ مشاوری استخدام کرد تا شبکه حمل‌ونقل ریلی قم را امکان‌سنجی مجدد کند.

انگشت‌باف ادامه داد: اینکه منوریل همزمان نیاز است یا خیر و اینکه تمام شبکه با حمل‌ونقل همگانی تطبیق دارد بر اساس خروجی کار مطالعاتی و امکان‌سنجی مشاور در اختیار سازمان قطار شهری قرار می‌گیرد؛ این نتایج مشخص می‌کند خط دو مترو یا منوریل کدام‌یک باید اجرایی شود یا اگر ممکن است هردو انجام گیرد.

وی گفت: اگر منوریل در فاز نخست از پارک‌سوار شمالی تا میدان مطهری و مصلی اجرا شود، حدود ۵,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما به دلیل اینکه در رودخانه قرار دارد و ایستگاه‌ها به‌خوبی جانمایی نشده است، مسافری ندارد و دردی از ترافیک قم دوا نمی‌شود.


https://qom.ir/mRPmp