رفتن به محتوای اصلی
۱۲ بهمن, ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۳

لزوم ساخت میدانی برای اجرای برنامه‌های آیینی در قم/ مشارکت شهرداری در اجرای برنامه‌های دهه فجر در قم

لزوم ساخت میدانی برای اجرای برنامه‌های آیینی در قم/ مشارکت شهرداری در اجرای برنامه‌های دهه فجر در قم
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهر قم گفت: شهر قم نیاز به یک مرکز تجمع مردمی داشته و یک میدان به وسعت 400 هزار نفر می‌خواهیم تا بتوانیم مراسم اجرا کنیم.

به گزارش شهرنیوز؛‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذاکری در هفتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد به مناسبت ایام دهه فجر در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم حضور پیدا کرد و اظهار داشت: امسال در برنامه‌های دهه فجر دو رویکرد مهم موردتوجه قرارگرفته است.

وی دو رویکرد اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم و ستاد برگزاری مراسم دهه فجر را تشریح کرد و افزود: انجام جهاد تبیین که رهبر انقلاب اسلامی در روز 19 دی و دیدار با مردم قم تأکید کردند یکی از محورهای مهم برگزاری این جشن‌ها است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: رویکرد دوم را ایجاد و انسجام ملی و مردمی قرار داده‌ایم و در هر برنامه‌ای که برنامه‌ریزی می‌کنیم باید امکان حضور آحاد ملت با هر سلیقه و نظری وجود داشته باشد.

وی مشارکت گسترده شهرداری قم در اجرای برنامه‌های دهه فجر را مطرح کرد و گفت: شهرداری در اجرای برنامه‌های دهه فجر یک حضور جهادی و مؤثر داشته و ما از مجموعه مدیریت شهری به‌ویژه دکتر سقاییان نژاد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برای فراهم کردن بستر لازم برای برگزاری مراسم و برنامه‌ها تشکر می‌کنیم.

ذاکری از تشکیل کمیته‌هایی تخصصی خبر داد و بیان کرد: کمیته‌های زیادی ذیل ستاد دهه فجر تشکیل‌شده و چند دستگاه دولتی، خصوصی و مردمی ذیل کمیته‌های تخصصی جای می‌گیرند و با کمک و هم‌افزایی آن‌ها بستر لازم برای حرکت مردمی که مورد تائید رهبری است را فراهم می‌کنیم.

وی فرمایشات مقام معظم رهبری را به رئیس شورای هماهنگی تبلیغات کشور یادآور شد و گفت: نکته اول در دستورالعمل جدید برگزاری مراسم دهه فجر به‌صورت مردمی و با مشارکت مردم است،‌ نکته دوم استفاده از ابتکارات و خلاقیت جوانان انقلابی و فعال‌سازی مساجد است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهر قم ادامه داد: کمیته‌های تخصصی با کمک هیئت‌های اندیشه‌ورز برنامه‌های زیادی را تدارک دیده است، در این راستا ما چند درخواست از مدیریت شهری برای برگزاری مراسم دهه فجر داریم تا بتوانیم دو رویکرد اصلی را به‌خوبی اجرایی کنیم.

وی اختصاص میدانی مشخص به اجرای برنامه‌های مردمی را مطرح کرد و گفت: ما به میدانی برای تجهیز و آذین‌بندی برای برگزاری مراسم نیاز داریم تا امکان دسترسی راحت مردم به میدان وجود داشته باشد، متأسفانه میدان امام خمینی(ره) و میدان آستانه مشکلات زیادی داشته و دسترسی به آن برای اجتماع بزرگ مردمی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

ذاکری ادامه داد: در میدان امام خمینی(ره) مشکلات زیادی ازجمله نبود سیستم صوتی و رفت‌وآمد وجود دارد و پارکینگ و مرکز تجاری اجازه اجرای برنامه‌ها را به ما نمی‌دهد،‌ شهر قم نیاز به یک مرکز تجمع مردمی داشته و یک میدان به وسعت 400 هزار نفر می‌خواهیم تا بتوانیم مراسم اجرا کنیم.

وی میدان روح‌الله را بهترین مکان برای اجرای مراسم دانست و خاطرنشان کرد: میدان روح‌الله با توجه به موقعیت تاریخی و بیت امام و با توجه به فضای اطراف میدان به نظر می‌رسد پتانسیل تبدیل‌شدن به یک میدان آیینی را داشته و اگر از امروز تدارک دیده شود تا طرح تکمیل‌نشده، می‌تواند به دیده شدن اجتماعات مردمی کمک کند و تقاضا داریم با یک کار کارشناسی به این موضوع پرداخته شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهر قم در ادامه نمادهای متناسب با فضا و جایگاه شهر را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: در حال حاضر نمادهای متناسب با فرهنگ و تاریخ شهر در فضای شهری دیده نمی‌شود، شهر قم شهر انقلاب و شهر تحولات جهانی است و این تأکید در فرمایشات آقا نیز بارها دیده‌شده است و نیاز به تولید نمادهای انقلابی و هویت بخشی داریم.

وی ادامه داد: شهر قم بیشترین شهید در انقلاب اسلامی را داشته و محل آن نیز در شهر مشخص است که امکان بازآفرینی این مکان‌ها فراهم بوده و نیاز داریم نسبت به این موضوع نیز طرح‌هایی اجرا شود و ضمن تشکر از اقدامات شهرداری قم و کمک‌هایی که به برگزاری مراسم می‌کند این درخواست‌ها را نیز داریم.

ذاکری در پایان تأکید کرد: از شورای اسلامی شهر تقاضا داریم مخصوص برگزاری مراسم ملی و مذهبی در قم بودجه‌ای مشخص شود تا شهرداری بتواند با دست باز به ما کمک کند.


https://qom.ir/DmN6