رفتن به محتوای اصلی
۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵

مروری بر طرح های نیمه تمام سال گذشته شهرداری قم/کدام پروژه ها به ثمر نرسید؟

مروری بر طرح های نیمه تمام سال گذشته شهرداری قم/کدام پروژه ها به ثمر نرسید؟
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ضمن تشریح مسائل مربوط به تفریغ بودجه سال گذشته این معاونت، از قوت گرفتن پروژه‌های نیمه‌تمام سال ۱۴۰۲ در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش شهرنیوز، سهم پروژه‌های عمرانی در بودجه هر ارگانی یک شاخص خوب برای وضعیت فعالیت آن مجموعه و روش سنجشی برای میزان پویایی آن است. شهرداری‌ها هم که در دنیای امروز به یکی از نقش آفرینان اصلی زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده‌اند، در رقابتی جدی برای افزایش بودجه عمرانی و افزایش بهره‌وری استفاده از منابع هستند. در این زمینه شهرداری قم با ایجاد نسبت ۲۳ به ۷۸ در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲، عمرانی‌ترین بودجه را در میان دیگر کلانشهرها دارد. با این حال بوده‌اند برخی از پروژه‌های تعریف شده در این سال به دلایل مختلف فنی، فرایندی و ساختاری در این سال نتوانست به سقف عملکردی خود برسد اما در طول ماه‌های ابتدایی سال جدید در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

واقعیت این است که در بودجه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۳۰ ردیف بودجه عمرانی شامل تملکات دارایی سرمایه‌ای و تملکات دارایی مالی وجود داشت که با هزینه کرد بالغ بر ۹۰ درصد بودجه عمرانی به مبلغ ۶ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان، رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بودیم که در طول ۱۴ سال اخیر بی سابقه بوده است. معنی این بی سابقه بودن البته بدون نقص بودن نیست و مانند هر سال بودند ردیف‌های بودجه عمرانی که درصد تحقق آنها چندان رضایت بخش نیست و اکنون در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ خودنمایی می‌کنند.

در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۱ ردیف بودجه عمرانی از هزار و ۳۰ ردیف به دلایل فنی و اجرایی به مرحله اجرا نرسید که حدود ۷/۸ درصد تعداد ردیف‌های بودجه را شامل می‌شود که این موضوع نیز کمترین تعداد در طول دوره ۱۵ ساله اخیر است.

علت رضایت بخش نبودن درصد تحقق در تمام این ردیف بودجه‌ها، موارد مشخصی از حوزه طراحی تا تصمیمات بالادستی و مقوله تملک است. یکی به دلیل عدم همکاری دستگاه همکار به نتیجه نرسیده، دیگری مشکلی در قرارداد داشته و آن یکی از نظر طراحی به مشکلاتی برخورد کرده که اگر برطرف نمی‌شد، در فرایند اجرا معضلات جدی‌تری رقم می‌زد. با این همه در کنار انبوه پروژه‌های کوچک و بزرگی که سال ۱۴۰۲ در شهرداری به نتیجه رسید که مروری بر کارهای روی زمین مانده که اغلب آنها در سال جاری شدت و قوت بهتری هم گرفته، خالی از نتیجه نیست.

عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۵ ردیف کد پروژه مخصوص پروژه‌های عمرانی معاونت فنی و عمرانی تعریف کرده بود، اظهار کرد: در این پروژه‌ها موضوعات مختلف مانند بحث‌های مطالعاتی، طراحی و اجرا با عملکرد و فرایندهای خدمات شهری، بهبود عبور و مرور شهری، ترافیکی، فضای سبز، ایمنی و همه مأموریت‌های شهری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در این ۶۵ ردیف کد پروژه، تعداد محدودی از پروژه‌ها نتوانست در زمان تعیین شده انجام گیرد. از جمله این موارد خرید خدمات مشاوره در پروژه‌های استانی بوستان خضر و زائر بوده است. ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار این کار بود که به طور کامل انجام و نظارت‌ها صورت گرفت، پروژه نیز به صورت ۱۰۰ درصد اجرا و در زمان خود افتتاح شد. اما به دلیل اینکه کد پروژه در منطقه ۴ بوده این ردیف اعتباری در منطقه ۴ ثبت شده و در مرکز ثبت نشده است.

پروژه‌های ترافیکی و دردسرهای عمرانی

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: دو کد پروژه با تولی گری معاونت فنی و عمرانی از ابتدای سال گذشته بابت تأمین و تجهیز پل‌های عابرپیاده به آسانسور و همسطح سازی و آشکارسازی گذرگاه‌های عرضی پیاده تدوین شد. این دو کد پروژه مستقیماً از معاونت حمل و نقل و ترافیک به این معاونت واگذار و اقدامات مرتبط با طراحی آن انجام شد.

حلوایی‌زاده تصریح کرد: هردوی این کد پروژه‌ها که شامل گذرگاه‌های عرضی با ۵ میلیارد و آسانسورها با ۲۰ میلیارد بود به مناقصه گذاشته شد اما گذرگاه‌های عرضی به دلیل تعدد زیادی که در سطح مناطق هشتگانه داشت و تا ۳۵ مورد پیش بینی شده و به این دلیل که ارتباط تنگاتنگی با ترافیک سطح شهر در نقاط دارای گره‌های ترافیکی بود به مجوز پلیس نیازداشت. همین موضوع زمان‌بر است و طبیعتاً در قیمت کار تأثیرگذار است و موجب کاهش استقبال در جریان برگزاری مناقصه می‌شود.

وی با بیان اینکه در نهایت مناقصه‌ها برگزار و پس از رفت و آمد زیاد پیمانکار پروژه گذرگاه‌های عرضی مشخص شد، گفت: بخشی از مصالح این پروژه خریداری شد و در سال جاری با تمام قوا کار انجام می‌شود. بدین منظور ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یعنی بیش از ۲ برابر مبلغ قرارداد بودجه تعیین شده تا زمان اتلاف شده در سال قبل جبران شود.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به اجرای پل‌های عابر مکانیزه

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه در موضوع پل‌های عابر پیاده موضوع طراحی خیلی پررنگ‌تر بود اظهار داشت: طراحی آسانسورها به دلیل جانمایی و دسترسی به تجهیزات برق مسئله بسیار مهمی است که باید تأیید دستگاه‌های همکار را نیز داشته باشد. در نهایت پس از انجام طراحی‌ها، مبلغ پیمان بیشتر از ۲۵ درصد تغییر کرد که موجب شد فرایند مناقصه مجدد آغاز شود.

حلوایی‌زاده گفت: این موضوع به دلیل بحث ابنیه و هم تجهیز و تأسیسات مکانیکی باید با رتبه پیمانکاری مناسب در مناقصات گنجانده می‌شد و به همین منظور تعداد پیمانکاران کمتر بود و قیمت‌ها اختلاف زیادی داشتند. در نهایت تصمیم گرفتیم تا خرید و اجرای طرح را در مناقصه‌ها از یکدیگر جدا کنیم تا بتوانیم کار را با کیفیت و قیمت مناسب‌تر پیش ببریم.

وی افزود: ردیف بودجه این پروژه برای سال جاری به جای ۲۰ میلیارد با مبلغ ۴۰ میلیارد بسته شد. مبلغ کل بودجه پیش بینی شده ۵۰ میلیارد تومان است که احتمالاً چند پل عابر پیاده دیگر نیز اضافه خواهد شد.

اضافه شدن یک سری پله برقی جدید به بازار شمسه

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه خرید تجهیزات و تکمیل موتورخانه بازار شمسه در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده بود، گفت: ۵ میلیارد تومان برای سال گذشته در این خصوص ردیف بودجه تعریف شد که حدود ۱۵ درصدش محقق شد و این نیز شامل خرده کاری‌ها بود. عایق کاری موتورخانه بازار شمسه موضوع خیلی مهم بود در استان چنین موتورخانه ای وجود ندارد، همچنین دوربین‌های نظارتی و حفاظتی نیز مطرح بود که وجود این جزئیات موجب تکرار مناقصه شد.

حلوایی زاده ادامه داد: خوشبختانه قرارداد نصب پله برقی از طبقات منفی ۵ به ۴ و منفی ۳ بسته شده که حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مبلغ پیمان ابنیه است تا ورودی‌ها در سقف ایجاد شود. ۶۷۰ میلیون تومان مربوط به بحث آبرسانی است که بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان خرید انشعاب در سال گذشته داشته است. برای عایق کاری موتورخانه ۱۹.۵ میلیارد تومان مبلغ قرارداد برای سال جاری است. همچنین ۲.۵ میلیارد تومان برای دوربین‌های نظارتی قرارداد بسته شد.

به گفته وی تاکنون حدود ۲۸ میلیارد تومان در این پروژه قرارداد بسته شد که همه قراردادها در حال اجرا است، همچنین خرید پله برقی نیز وارد مناقصه شد که بابت این موضوع نیز بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

پیچیدگی‌های طراحی برای آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم عنوان کرد: موضوع بعدی ردیف بودجه آماده سازی اراضی ۳۲ هکتاری بود که در اصلاحیه به ۵ میلیارد تومان تبدیل شد. در این موضوع هم طرح آماده سازی سال گذشته مصوب و شوارع و تراکم‌ها مشخص شد. در مورد برخی قسمت‌های شوارع و عرض کم معابر مکاتبات و مذاکراتی انجام گرفت تا هماهنگی‌ها به صورت کامل باشد.

حلوایی زاده گفت: پس از آن طراحی فاز ۲ آغاز و طراحی‌های سایت ۳۲ هکتاری انجام گرفت و نقشه برداری اتفاق افتاد و پیمانکار نیز اخذ شد. حدود ۲۷ میلیارد تومان بحث مناقصه و انتخاب پیمانکار بود. هم اکنون خاکبرداری این پروژه نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به پروژه بهسازی مسیر ریل راه آهن و عدم نتیجه رضایت بخش در این پروژه خاطرنشان کرد: پس از اخذ تصمیم جمع‌آوری ریل متروکه در دولت شهید رئیسی، اداره کل راه آهن در مقطعی از جمع‌آوری امتناع کرد و نهایتاً شهرداری این کار را انجام داد، سپس خاکبرداری صورت گرفت و همزمان بحث طراحی مسیر به همراه پیاده راه و قسمت دوچرخه با ایستگاه‌های فرهنگی و نشاط طراحی شد و همه ایستگاه‌ها پیش بینی شده بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه در تمام مسیر فضاهای بازی برای جوانان و نوجوانان طراحی شد که نهایتاً به بلوار پیامبر اعظم (ص) منتهی می‌شد گفت: خیلی از مردم منطقه ۷ و ۴ و بخشی از منطقه ۲ و ۶ و بخشی از منطقه ۱ می‌توانستند از این مسیر راه استفاده کنند اما هشداری که شهرداری از ابتدا در خصوص معارضین ملکی داده بود و به آن توجه نشد به مشکل اصلی بدل گشت. قطعاً در این خصوص پیگیری‌ها انجام می‌شود اما متأسفانه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشد.

مروری بر طرح های نیمه تمام سال گذشته شهرداری قم/کدام پروژه ها به ثمر نرسید؟

بررسی بیشتر برای اطمینان از بهینه بودن طرح زیرگذر شهید کبیری

حلوایی زاده اظهار داشت: یکی از موارد بودجه‌ای سال گذشته احداث تقاطع غیر همسطح کبیری با شهرقائم بود و برای این طرح حدود ۲۰ میلیارد تومان ردیف بودجه تعیین شده است، گفت: طراحی فاز ۲ این پروژه انجام و یک زیرگذری در ادامه رینگ سوم در محدود تقاطع بلوار پیامبر اعظم (ص) و شهرقائم طراحی شد. ۷۵۰ متر طول این زیرگذر است.

وی تاکید کرد: مبلغ برآورد اولیه پیمان از سقف اعتبارات بیشتر بود و باید از شورای اسلامی شهر مجوز اخذ و نظراتی نیز روی طراحی اعمال می‌گشت. با بررسی‌های شورای اسلامی شهر در مراحل مختلف، بهینه بودن طرح پذیرفته و تأیید شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه در فرایند مناقصه دو مرحله‌ای این پروژه و رفت و برگشت‌ها خیلی طولانی بود. در نهایت قرارداد با اعتبار بالغ بر ۳۳۸ میلیارد تومان منعقد شد گفت: در حال حاضر ۵۰۰ تن میلگرد در کارگاه تخلیه شده و تلاش می‌شود تا عملیات فاز به فاز انجام گیرد.

اهمیت کسب خرد جمعی برای پروژه‌های هسته مرکزی شهر قم

حلوایی زاده با تاکید بر اینکه یک ردیف بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای پیاده راه در چهارراه بازار تعیین شده است، گفت: در این طرح بسیار مهم هسته مرکزی شهر قم، خرد جمعی معتقد به بازنگری طرح بود که انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۷۰ متر طول این پیاده راه مشخص شده و در آستانه انعقاد قرارداد است گفت: برای این طرح همه موارد زیرساختی و روساختی لحاظ شده است. قطعاً مردم در یک فضای طراحی شده مناسب، خود نیز به افزایش مسائل کیفی کمک می‌کنند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: امید است که این پیاده راه به عنوان چهارمین پیاده راه در اطراف حرم مطهر مانند سه طرح قبلی موفق باشد و موجب کسب رضایت مردم باشد.

به گفته حلوایی زاده ۵۶ میلیارد تومان در سال جاری برای این پروژه لحاظ شد و تلاش است تا طی ۲۰ روز آینده مسائل اداری اخذ ضمانت نامه، ابلاغ پیمان و تثبیت پیمان انجام گیرد.

تکمیل بلوار زینبیه به تصمیم استانداری قم وابسته است

وی تابلیه زیرگذر امامزاده ابراهیم را از دیگر ردیف بودجه‌های ناکام سال ۱۴۰۲ در حوزه عمرانی دانست و افزود: بلوار زینبیه از مناطقی است که در مباحث ترافیکی بسیار مورد توجه است و کمک بزرگی برای خیابان امام خمینی (ره) محسوب می‌شود. اگر این بلوار اجرایی شود، حتی می‌توان به دو طرفه شدن خیابان امام خمینی (ره) فکر کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اضافه کرد: برای این پروژه تملک‌های مسیر ورودی از تقاطع کیوانفر تا انتها انجام شده و تا زیرگذر امامزاده ابراهیم نیز ادامه دارد.

حلوایی زاده تصریح کرد: چندسالی است که همه جایگزین‌های این مسیر مشخص و حتی روگذر نیز طراحی شده است اما وجود ایستگاه مترو در این محدوده و سقف ایستگاه که به شکل رمپ شیبدار طراحی شد، موجب ضرورت بازنگری در طرح شد.

وی تاکید کرد: با لغو ساخت زیرگذر یا روگذر در این طرح، نهایتاً بهترین گزینه احداث تابلوی موازی ریل خارج از دیواره‌ها است و انتهای آن نیز قرار است به صورت یک دوربرگردان اجرا شود اما هنوز موافقت راه آهن جذب نشده است.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تمام بخش‌های این طرح خارج از دیوار بتنی راه آهن است. در این خصوص با استانداری مکاتبه شده تا این موضوع به دلیل نیاز مردم منطقه ۷ و منطقه ۶ و بخشی از منطقه ۳ برطرف شود. چنانچه استانداری یک دستور حاکمیتی برای تبعیت همه بخش‌های استان صادر کند این پروژه با توجه به بودجه و طراحی که وجود دارد اجرا خواهد شد و اگر نه کنار گذاشته خواهد شد.

مغایرت طرح سرمایه‌گذار شهر معارفی با فضای کلی بلوار پیامبر اعظم (ص)

حلوایی‌زاده در خصوص شهربازی معارفی نیز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ ساخت اسکلت این شهربازی توسط شهرداری قم با هزینه‌های قابل توجه تمام و پروژه وارد مرحله بعدی شد.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد طراحی پروژه به عهده سرمایه گذار گذشته شده بود و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرد گفت: رفت و برگشت‌های بسیاری میان مجموعه معاونت فنی و عمرانی و سرمایه گذار بر سر طرح انجام شد، اما فضایی صورت گرفت که گویا در حال جلوگیری از اجرای طرح هستیم درحالی که نظر ما این بود که اشکالات این طرح باید برطرف شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه برآورد هزینه ۱۲۱ میلیارد تومانی برای عملیات سفت کاری، نازک کاری، فضای بازی و اداری و تهویه و … پیش بینی و طرح تدوین شده از سوی سرمایه گذار به شورای شهر برده شد اظهار داشت: شورای اسلامی شهر قم با این طرح سرمایه گذار مخالفت کرد و به نوعی ایرادات معاونت فنی به این طرح تأیید شد.

حلوایی زاده تاکید کرد: نهایتاً طرح برای بازطراحی به شهرداری فرستاده شد و در این خصوص مشاوری مشغول به کار است تا طراحی نما را انجام دهد و به همین دلیل ردیف بودجه مربوط به شهربازی معارفی در سال ۱۴۰۲ محقق نشد.

وی گفت: در حال حاضر از شورا خواسته شده که برای سفت کاری و نازک کاری با هزینه ۸۰ میلیارد تومان در داخل بنا مشاوری اخذ شود و کار انجام گیرد تا پس از طراحی نما نیز پیمانکار مختص به نما انتخاب شود. خوشبختانه شورای اسلامی شهر قم موافقت کرد تا در سال جاری پیمانکار سفت کاری و نازک کاری انتخاب شود و طراحی نما و محوطه بیرون نیز پیش برود.

به گفته معاون شهردار قم، جامعه هدف این شهربازی نوجوانان هستند و باید نما و مسائل دیگر مختص و متوجه این قشر از جامعه بوده و با فضای کلی بلوار پیامبر اعظم (ص) به عنوان یک بلوار معنوی همخوانی داشته باشد.

تونل امام موسی‌صدر و اهمیت تعیین تکلیف تأسیسات شهری

حلوایی زاده در ادامه به پروژه تونل امام موسی صدر که از ردیف بودجه‌های سال ۱۴۰۲ شهرداری در حوزه عمران شهری بود اشاره کرد و افزود: برای پروژه امام موسی صدر باید نظرات همه بخش‌ها اخذ شود و بحث‌های تملکی آن منطقه انجام گیرد؛ از طرفی پیگیری مسائل تأسیسات شهری در این پروژه بسیار مهم و حساس است.

وی با اشاره به تکمیل طراحی فاز اول این پروژه و ارائه آن به شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: در فاز یک موضوعاتی مانند اجرای سازه، خاکبرداری، دیواره‌سازی، عرشه، عملیات روشنایی و تهویه مد نظر است و در سال جاری در دستور کار است تا انجام گیرد، طراحی فاز دوم پروژه نیز انجام شده است که برآورد اولیه پروژه را مشخص می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه در خصوص پارکینگ‌ها عملکرد این معاونت در سال گذشته بر روی احداث و اجرا تمرکز داشته است، گفت: برای نمونه پارکینگ چهل اختران تکمیل شد و پارکینگ بنفشه و خیابان امام نیز در حال تکمیل است. ردیف بودجه پارکینگ بنفشه در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان است و سال گذشته ۱۵۰ میلیارد بود که بخش عمده‌اش هزینه شد.

در نهایت نگاهی به پروژه‌های بسیار مهم به ثمر رسیده در سال گذشته از بلوار جعفر طیار گرفته تا تکمیل تونل غدیر و آغاز پروژه دروازه ری نشان می‌دهد شهرداری قم چه در صحنه عمل از نظر عمرانی همچنان پویایی خود را حفظ کرده و روی کاغذ نیز نسبت به سال‌های گذشته کارهای نیمه تمام کمتری برای آینده به جای گذاشته است.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/DYPCl