رفتن به محتوای اصلی
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۳
همزمان با روز شوراها؛

برگزاری سومین نشست هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای شهر قم

مطلب بدون عنوان 1056
سومین نشست هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر قم برگزار شد.

به گزارش شهرنیوز، سومین نشست هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر قم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظفری رئیس‌کل دادگستری استان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ولی‌الله بیاتی نماینده مجلس شورای اسلامی، ذاکریان فرماندار قم، دکتر اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم و اعضای دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.

تعامل شورا و شهرداری سبب رفع مشکلات شهری می‌شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه شهر قم نسبت به سایر شهرهای کشور تفاوت‌ها و امتیازات ویژه‌ای دارد، با اشاره به اینکه حساسیت در شهر قم حتی از تهران نیز بیش‌تر است، اظهار داشت: پایتخت معنوی نظام اسلامی و دینی شهر قم است و نگاه شهر اسلام به قم نگاه به اصل حاکمیت دینی و نظام اسلامی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع موجب شده است تا هرکاری چه ترک فعل و چه خدمت‌رسانی در قم ضریب داشته باشد.

وی برخی دستاوردهای شهر قم را مدنظر قرار داد و افزود: متأسفانه مرکز و مناطق حاشیه‌ای شهر با مشکلاتی مواجه است و کارهای روی زمین‌مانده بسیاری دارد که هر شهروند و مسافری که به قم می‌رسد از این اتفاق حسرت می‌خورد.

ذوالنوری با بیان اینکه شورای اسلامی شهر قم هنوز دو سال دیگر فرصت دارد، عنوان کرد: از اعضای شورای اسلامی شهر قم تقاضا داریم چشم‌اندازی برای قم ایجاد کنند؛ در زمان شکل‌گیری این شورا بودجه شهرداری حدود 3 هزار میلیارد تومان بود ولی بودجه امسال شهرداری به بالغ‌بر 8 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از عملکرد موفق اعضای شورای اسلامی شهر دارد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس نیز امسال مشکل پرونده‌های انباشته‌شده رأی ماده 100 را حل کرد، تصریح کرد: این تصمیم‌گیری بر این است که متخلفان بجای تخریب بنا با پرداخت مبالغ کارشناسی شده، جریمه شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتباط اعضای شورا با شهرداری می‌تواند در مسیر رفع مشکلات مؤثر باشد، یادآور شد: همچنین نمایندگان مجلس ابزارهایی دارند که می‌توانند در حل برخی از مشکلات فرا استانی اثرگذار باشد.

تأثیر شوراهای شهر در بهبود وضعیت شهرداری‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز اظهار کرد: امام خمینی(ره) با تکیه‌بر اندیشه نام اسلامی در 9 اردیبهشت 1358 بر تدوین مقررات شورایی و تشکیل شوراهای اسلامی شهر تأکید کردند.

دکتر حسین اسلامی با اشاره به اینکه آیات و روایات بسیاری در راستای شوراها در دین اسلام آمده است، مطرح کرد: امیرالمؤمنین(ع) نیز می‌فرمایند کسی که خود رأی باشد هلاک می‌شود و کسی که با دیگران مشورت کند در عقل این افراد شریک خواهد شد و در اصول مختلفی از قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به شوراهای اسلامی شهرها اشاره شده است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی دقت بسیاری برای دموکراسی و جمهوریت داشته است، عنوان کرد: نظارت بر تمام برنامه‌های عمرانی، فرهنگی، رفاهی و فعالیت‌های مقامات دولتی با شوراهای اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی عملکرد موفقی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: برای اثبات موفقیت شوراها می‌توان عملکرد شهرداری‌ها پیش از تشکیل شوراها را با امروز را مقایسه کرد.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته بسیاری از شهرداری‌ها بدهکار بودند، تصریح کرد: امروز شهرداری قم، 75 درصد بودجه عمرانی و تنها 25 درصد هزینه جاری دارد که بخش عمده‌ای از این 25 درصد نیز صرف مخارجی ازجمله فضای سبز و نظافت شهری می‌شود.

اسلامی افزود: هم‌کاری و تلاشی که در میان دولت‌مردان و مدیران استان وجود دارد، موجب شده است تا ظرفیت‌های خوبی در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اختصاص زمین‌های 48 و 35 هکتاری پردیسان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون‌های مختلف نیز قوه قضائیه همکاری خوبی با مدیریت شهری داشته است، یادآور شد: تمام اتفاقات انجام‌شده در ادامه مسیری است که از دوره نخست شوراهای اسلامی شهر قم ریل‌گذاری شده است.

شورای اسلامی شهر قم جزو اسوه‌های تقوا است

رئیس نخستین دوره شورای اسلامی شهر قم نیز در این گردهمایی اظهار کرد: شورای اسلامی قم به‌عنوان شهر خون و قیام متفاوت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای با اشاره به اینکه شوراهای شهر خوشبختانه در تمام ادوار شش‌گانه عملکرد خوبی داشته‌اند، مطرح کرد: شورای اسلامی شهر قم جزو اسوه‌های تقوا است و عملکرد دوره‌های مختلف این موضوع را تائید می‌کند.

وی با بیان اینکه شورای شهر قم دو وظیفه اصلی در راستای اسوه تقوا دارد، عنوان کرد: نخستین وظیفه رعایت شأنیت دوره‌های گذشته و وظیفه دوم انتقال این شأنیت به دوره‌های بعدی است.

رئیس نخستین دوره شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف، شهرداران قم نیز متعهد و موفق بوده‌اند، خاطرنشان کرد: اختصاص 75 درصد بودجه شهرداری به مباحث عمرانی یک دستاورد بزرگ است که حاصل تلاش بسیار اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری قم است.

وی با تأکید بر اینکه عقبه اسلام، کربلا و سالروز تخریب قبور ائمه بقیع است، تصریح کرد: در طول 1400 سال هزینه‌های بسیاری برای اسلام پرداخت شده است تا امروز جمهوری اسلامی شکل بگیرد و فرصت‌های خدمت‌رسانی فراهم شود.

تکیه‌ای اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی شهر قم باید نسبت به این پیشینه و هزینه‌ای که پرداخت شده آگاه باشند و اجازه ندهند فتنه‌ای در شهر شکل بگیرد.

شهروندان از عملکرد شورا و شهرداری رضایت دارند

رئیس و عضو اسبق شورای اسلامی شهر قم نیز در سومین گردهمایی و هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر مقدس قم با بیان اینکه یکی از امتیازات شهر قم، سواد مدیریت است، اظهار داشت: در نقاط مختلف شهر، شهروندان از عملکرد شورای اسلامی شهر قم و شهرداری قم احساس رضایت دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آتش‌زر خاطرنشان کرد: امیدواریم با تداوم سواد مدیریتی این احساس رضایت ادامه داشته باشد.

اهمیت برگزاری جلسات دوستانه بین شهرداری و شورای شهر

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه  با تأکید بر اینکه امروز نیاز کشور مدیران جهادی و خدمت‌رسان هستند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها باید همراه با پیگیری‌های مکرر باشد تا بتوانیم نتایج آن را هرچه سریع‌تر مشاهده کنیم.

ولی‌الله بیاتی با اشاره به اینکه جلسات انس اعضای شورای شهر و شهردار باید برگزار شود، مطرح کرد: این جلسات در راستای هم‌افزایی بیش‌تر بوده و می‌تواند بسیاری از مسائل را پیش از طرح در فضای مجازی و رسانه‌ای برطرف کند.

انتهای پیام/


https://qom.ir/uiNA