رفتن به محتوای اصلی

برگزاری سوگواره شعر آیینی «باز این چه شورش است» و «بزرگداشت محتشم کاشانی» 

مطلب بدون عنوان 1676
سوگواره شعر آیینی «باز این چه شورش است» و «بزرگداشت محتشم کاشانی» توسط سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های قم وکاشان برگزار می‌شود. 

 به گزارش واحد خبر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، این سوگواره، ساعت 9 صبح چهارشنبه هفته جاری (28 تیر) در شهر کاشان بر سر مزار محتشم کاشانی با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهرهای قم و کاشان و جمعی از مدیران شهری این 2 شهر برگزار می‌شود.  
کتابت محرم  «باز این چه شورش است» توسط خوشنویسان قمی و کاشانی، اجرای محفل شعر با حضور شاعران این 2 شهر، برگزاری آیین عزاداری و  نمایشگاه محرم در گالری گنجینه از دیگر برنامه‌های این سوگواره است. 

«کمال‌الدین علی مُحْتَشَم کاشانی» (996 – 905 هجری قمری) شاعر فارسی‌سرای سده دهم در عهد صفوی است. معروف‌‌ترین اثرش، ترکیب بند اوست که در ایام عزاداری سید الشهدا(ع) مساجد، تکایا و مجالس سوگواری را با کتیبه‌های منقوش به این اشعار، سیاهپوش می‌کنند. این ترکیب‌بند در 12 بند، سروده شده است و پس از وی شاعران بسیاری در استقبال از این ترکیب‌بند شعر سروده‌اند. او در کاشان به بزازی یا شَعربافی مشغول بوده است. محتشم کاشانی در ۹۱  سالگی درگذشت و در زادگاهش، کاشان دفن شد.
مقبره محتشم کاشانی در شهر کاشان، خیابان محتشم، کوچه باغبان با مساحتی بیش از ۸۰ متر مربع واقع شده و سنگ مرمرین مزار محتشم در وسط بقعه قرار گرفته است. گنبدی فیروزه‌ای شکل و کاشیکاری شده به ارتفاع ۱۴ متر روی بقعه قرار دارد و دور تا دور دیوار بقعه آجری و مقرنس کاشیکاری شده و ابیات این شاعر روی آن نوشته شده است.   
شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۴ هزار نفر دومین شهر پرجمعیت استان اصفهان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. این شهرستان دارای نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک (افزون بر هشت هزار سال) است. شهر کاشان از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران می‌باشد و در حدود 95 کیلومتری شهر قم قرار دارد.

انتهای پیام/ 102
 


https://qom.ir/luNa