رفتن به محتوای اصلی
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۵
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم مطرح کرد؛

نخستین‌های قم در حوزه مدیریت پسماند/از دفن مستقیم صفر درصدی تا بی‌خطرسازی کامل پسماندهای بیمارستانی

نخستین‌های قم در حوزه مدیریت پسماند/از دفن مستقیم صفر درصدی تا بی‌خطرسازی کامل پسماندهای بیمارستانی
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم از شهر قم به‌عنوان نخستین کلان‌شهر کشور در حوزه دفن صفر مستقیم پسماند، داشتن ضوابط پسماندهای ساختمانی و بی‌خطرسازی 100 درصدی پسماندهای بیمارستانی خبر داد.

به گزارش شهرنیوز، سید عبدالله میر ابراهیمی در نشست رسانه‌ای که به مناسبت هفته زمین پاک در سالن جلسات شهرداری قم با اصحاب رسانه برگزار شده بود، اظهار داشت: پنج نوع پسماند اعم از پسماند عادی، کشاورزی، بیمارستانی، صنعتی و ساختمانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه روزانه 700 تن پسماند عادی در سطح شهر تولید می‌شود، افزود: پسماندهای عادی توسط شهروندان تولیدشده و با 220 خودرو از سطح شهر جمع‌آوری و به ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله انتقال پیدا کرده و بعد توسط سیم تریلرها برای پردازش به سایت البرز منتقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با توجه به اینکه 55 درصد از پسماندهای ارگانیک به کود کمپوست و صنایع تبدیل می‌شود، تصریح کرد: از 700 تن پسماند در روز 80 تن از پسماندها در مبدأ تفکیک‌شده و 620 تن به سایت البرز تحویل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دفن مستقیم پسماند در قم صفر درصد است، ابراز کرد: 100 درصد زباله‌ها در خطوط پردازش تفکیک‌شده و نگرانی کمتری بابت آلودگی آب و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از شیرابه‌ها داریم.

میرابراهیمی از تولید 100 تن کود کمپوست در روز خبر داد و گفت: در حال حاضر کود کمپوست ارزش اقتصادی ندارد و ما در تلاشیم با غنی‌سازی و رعایت استانداردهای لازم، کیفیت کود کمپوست را بهبود بخشیده و میزان تقاضا کود کمپوست را توسعه دهیم.

وی در خصوص پسماندهای پلیمری عنوان کرد: بالغ‌بر 12 درصد از پسماندها مربوط به مواد پلیمری و نایلون‌هاست که بخش عمده‌این نوع زباله به دلیل نداشتن ارزش اقتصادی بازیافت نمی‌شود و فقط درصد کمی از این نوع زباله با تبدیل به گرانول در صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد: سوله‌های صنعتی در پیرامون سایت‌های جمع‌آوری پسماند ساخته‌شده و انشعابات گاز، پساب و برق منتقل‌شده و نیازمند مشارکت بخشی غیردولتی و خصوصی برای اجرای پروژه‌ها هستیم.

600 میلیارد تومان هزینه مدیریت پسماند در قم

سید عبدالله میرابراهیمی در خصوص فرایند جمع‌آوری، حمل، پردازش و تفکیک در مبدأ اظهار داشت: در سال گذشته 540 میلیارد برای این موضوع و امسال بودجه 600 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری، حمل و پردازش پسماند در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: این مقدار هزینه و تولید زباله تنها با مشارکت شهروندان، سازمان‌ها، ارگان‌های مختلف می‌توان کاهش داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم بابیان اینکه اجتناب و کاهش پسماند اصل مدیریت سازمان پسماند است، تصریح کرد: از شهروندان انتظار داریم بر اساس وظیفه انسانی، زیست‌محیطی و شرعی پسماندها را تفکیک کرده و از طریق غرفه‌های بازیافت و یا اپلیکیشن نونا و بهروب انتقال دهند.

وی از فعالیت 350 گاراژ ضایعاتی در پیرامون و داخل شهر خبر داد و اذعان کرد: بر اساس مطالبات از سوی شهروندان و نهادها اقدام به ساماندهی گاراژهای ضایعاتی شده که در همین راستا 110 گاراژ ضایعاتی مطابق قانون به‌منظور کاهش آلودگی زیست‌محیطی پلمپ شد.

میر ابراهیمی حضور زباله گردها در سطح شهر را مورد توجه قرار داد و افزود: با مشارکت شهروندان در تفکیک پسماند در مبدأ و کم شدن ارزش اقتصادی زباله‌ها در کیسه‌های زباله، می‌توان حضور این افراد را در سطح شهر کاهش داد.

تولید 550 تن پسماند عمرانی در روز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از تولید روزانه 550 تن پسماند در روز خبر داد و ابراز کرد: 550 تن پسماند عمرانی حاصل پروژه‌های خاک‌برداری، گودبرداری و فعالیت عملیات‌های بهسازی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 930 گواهی عدم خلاف پسماند برای پروژه‌های ساختمانی صادر شده است، مطرح کرد: قم نخستین شهر در کشور است که در امور مدیریت پسماندهای امور ساختمانی سازوکار و قوانین وضع‌شده داشته و اجرا می‌کند.

بالغ‌بر 99 درصد پسماندهای بیمارستانی مدیریت می‌شود

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: بالغ‌بر99 درصد پسماندهای پزشکی مدیریت می‌شود و قم نخستین شهری است که 100 درصد پسماندهای بیمارستانی را بی‌خطر می‌کند.

وی اطلاع‌رسانی و آموزش را از اولویت‌های سازمان دانست و اذعان کرد: در سال گذشته به تمامی مدارس ابتدایی در پایه‌های سوم و چهارم و پنجم در حوزه مدیریت پسماند آموزش‌های لازم ارائه‌شده و این اقدام در سال جدید نیز به‌طور مستمر در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم یادآور شد: در همین راستا 304 مدرسه و به 78 هزار و 377 دانش‌آموز، آموزش داده‌شده است.

وی در پایان اضافه کرد: ازجمله اقدامات انجام‌شده در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش در سال گذشته می‌توان به شرکت 3 هزار نفر در دوره‌های آموزش شهروندی در سطح بوستان‌ها، بازآموزی780 نفر از ادارات دولتی، اجرای طرح‌های آموزشی در پایگاه‌های سلامت،بسیج، مساجد و بخش عمده‌ای از آموزش‌ها با مشارکت اداره کل اصناف اشاره کرد.

انتهای پیام/103


https://qom.ir/RMPhK