رفتن به محتوای اصلی
۲۵ بهمن, ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۵
مدیرکل درآمد شهرداری قم:

همراهی شهرداری قم در تخفیف عوارض پروژه‌های ملی مسکن

همراهی شهرداری قم در تخفیف عوارض پروژه‌های ملی مسکن
مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم گفت: شهرداری قم در پروژه‌های ملی مسکن، طرح جوانی جمعیت و همچنین بافت فرسوده تخفیف‌های خوبی برای شهروندان در نظر گرفته است.

محمد وحیدنیا در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با بیان اینکه سهم شهرداری از عوارض سوخت به طور کامل به شهرداری قم اختصاص نیافته است، اظهار کرد: در بحث آلایندگی نیز سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی، باید داده‌های پایگاهی واحدهای آلاینده را تکمیل و در سامانه درج کند تا اداره مالیاتی بتواند نسبت به وصول حقوق خود و شهرداری عمل کند.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم افزود: در بحث عوارض آلایندگی ناشی از خودروها نیز سازمان صمت باید شاخص‌هایی را تعیین و به سازمان مالیاتی اعلام کند.

وی در رابطه با دسترسی به اطلاعات میزان وصولی و واریزی‌ها، تصریح کرد: در این خصوص قانون‌گذار تکلیف کرده که اطلاعات وصولی و واریزی به‌صورت دوره‌ای به فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مربوطه مجلس داده شود، اما این اطلاعات ارائه نمی‌شود و ما آمار دقیقی ما از میزان وصولی و واریزی نداریم.

 وحیدنیا تأکید کرد: در جلسه اخیر مجمع کلان‌شهرها این موضوع مطرح و قرار شد به‌صورت واحد و با امضای کلان‌شهرها موضوع به کمیسیون اصل نود و سایر کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود تا ما بتوانیم حداقل از سهم قانونی خود مطلع شویم.

 کاهش عناوین درآمدی شهرداری‌ها

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به ۴۰ عنوان درآمدی شهرداری در سال‌های گذشته، ابراز کرد: در حال حاضر با تصویب قانون درآمد پایدار، تعداد مواد قانونی که ظرفیت درآمدی دارد به ۱۸ ماده رسیده است.

 وحیدنیا گفت: در این راستا بنا بر تکلیفی که داریم در بحث عنوان عوارض، منابع درآمدی را پیش‌بینی کردیم تا با ارسال به شورا و تصویب در آن، به شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور ارسال‌شده و در صورت تأیید توسط این دو مرجع، اجرا شود.

 وی یکی از ظرفیت‌های قانون درآمد پایدار را الزام تمام دستگاه‌ها به پرداخت عوارض دانست و گفت: به استناد قوانینی که در سال‌های اخیر به تصویب رسیده است، تخفیف عوارض لغو شده است.

 مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم تأکید کرد: در راستای سیاست شهرداری و شورای شهر در حمایت از اقشار کم‌درآمد، تخفیف‌هایی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته‌شده و برای کمک و تسهیل برخی به امور مانند بافت فرسوده و قانون جوانی جمعیت در حال اجرا است.

 وحیدنیا با تأکید بر اینکه برای دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌ها هیچ‌گونه تخفیف عوارض وجود ندارد، تصریح کرد: دستگاه‌ها موظف هستند عوارض خود را تا پایان سال مالی به شهرداری پرداخت کنند و رئیس دستگاه نیز مسئول حسن اجرای ماده است، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در مجموع از دولت مطالبه داریم.

 دریافت عوارض خودرو در مراکز تعویض پلاک

وی در رابطه با وصول عوارض خودرو، اظهار کرد: در حال حاضر عوارض خودرو در مرکز تعویض پلاک دریافت می‌شود که در این زمینه همکاری خوبی را از طرف پلیس راهور و تعویض پلاک شاهد بودیم.

 مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به سابقه چندین ساله در وصول عوارض اصناف گفت: این قرارداد همچنان ادامه دارد و اداره اصناف به آن پایبند است و امیدواریم در آینده فرآیندها به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

 وحیدنیا در خصوص پرداخت عوارض خودرو افزود: به غیر از پرداخت به‌صورت حضوری مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه قم‌یار مشروط بر اینکه سابقه مراجعه به شهرداری را داشته باشند، این عوارض را پرداخت کنند.

 وی با بیان اینکه یکی از اهداف ترسیمی برای ما بحث شناسایی منابع جدید درآمدی است، خاطرنشان کرد: قانون درآمد پایدار چارچوبی را مشخص کرده که ما بایستی در آن چارچوب حرکت کنیم، به‌طوری‌که جدول را در اختیار ما قرار می‌دهند و عناوین را ذکر می‌کنند و ما فقط می‌توانیم در این عناوین درآمدی عوارض را پیشنهاد داده و با تصویب شورا وصول کنیم.

انتهای پیام/103


https://qom.ir/KYPAe