رفتن به محتوای اصلی
۲۹ آذر, ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
وزیر کشور مطرح کرد؛

پیش‌بینی «مونوریل» برای کرمانشاه و قم

پیش‌بینی «مونوریل» برای کرمانشاه و قم
وزیر کشور با بیان اینکه در شهرهای قم و کرمانشاه مدهای دیگر حمل‌ونقل یعنی مونوریل پیش‌بینی‌شده است، گفت: در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است و ۹ شهر کشور نیز از مترو استفاده می‌کنند.

به گزارش شهرنیوز، احمد وحیدی در همایش روز ملی حمل‌ونقل، گفت: بی‌تردید حمل‌ونقل در زندگی انسان نقش برجسته‌ای دارد. حرکت و تحرک بیشترین زمان را در زندگی بشر به خود اختصاص می‌دهد و اساساً حرکت رمز ادامه حیات است. لذا مشخصاتی که برای عناصر مشترک میان انسان، حیوان و گیاه بر می‌شمارند، حرکت است.

وی افزود: حرکت به لحاظ فلسفی موضوع مهمی است و توجه به آن از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی بشر قلمداد می‌شود. به‌گونه‌ای که زندگی به حمل‌ونقل وابسته است و حمل‌ونقل جایگاه مهمی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و روزانه مردم دارد و اگر بگوییم از نیازهای اساسی امروز بشر است حرف درستی زده شده، لذا مداوم تلاش می‌شود که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با فناوری‌های جدید در جهت توسعه حمل‌ونقل حرکت کنیم. البته مبنا بر این است که حمل‌ونقل فیزیکی را کاهش دهیم ولی بخش مهمی از حیات انسان در حمل‌ونقل فیزیکی تعریف می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در پیشرفته‌ترین وجوه علمی از حرکت جرم در کسری از زمان صحبت می‌شود، افزود: این موضوع نیز نوعی از حرکت و حمل‌ونقل قلمداد می‌شود. در قرآن کریم نیز مرتب به موضوع حرکت توجه شده و سیر و حرکت از موضوعات مهم قرآن است.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل نیاز بنیادین است و هنگامی که در مورد زندگی مردم صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم از حمل‌ونقل غافل باشیم. در دنیا تکنولوژی مدام پیشرفت می‌کند و یکی از وجوه فناوری در همین حوزه حمل‌ونقل است. در کشور ما نیز حمل‌ونقل در همه ابعاد آن اعم از درون‌شهری، برون‌شهری، هوایی، ریلی و ... اهمیت ویژه‌ای دارد و به‌عنوان یک نیاز جدی مردم از سویی نمایی از تأمین ایمنی و امنیت را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر در حوزه مسائل محیط زیستی و رفاه و آسایش حائز اهمیت است.

در حال حاضر حمل‌ونقل درون‌شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست

وحیدی افزود: در حمل‌ونقل درون‌شهری که بر عهده شهرداری‌های کشور است شاهد فرسودگی هستیم که باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوسازی شود. در حال حاضر حمل‌ونقل درون‌شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست و بازسازی و نوسازی آن باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای قم و کرمانشاه مدهای دیگر حمل‌ونقل یعنی مونوریل پیش‌بینی‌شده است، افزود: در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است و ۹ شهر کشور نیز از مترو استفاده می‌کنند. لذا مدهای مختلف حمل‌ونقل مورد توجه قرار گرفته و اخیراً نیز موضوع برقی شدن فصل جدیدی را پیش روی ما قرار داده است. البته در مورد برقی سازی از گذشته گران بودن آن مطرح می‌شده، اما امروز در مقابل آثار سوء محیط زیستی ناشی از سوخت‌های فسیلی چاره‌ای جز بهره‌گیری از این مسئله وجود ندارد. البته تا حدودی تکنولوژی آن نیز ارزان‌سازی شده است اما باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی و ون که بخش خصوصی عهده‌دار آن است باید زمینه تسهیلات را فراهم کنیم تا بتوانند وسایل برقی را تهیه کنند و با قیمت قابل قبولی آن را بکار بیندازند. در حوزه اتوبوس‌رانی نیز قراردادهایی منعقدشده و خوشبختانه کرج پس از تهران اتوبوس‌های برقی را وارد می‌کند که امیدواریم سرآغاز تلاش برای تسریع در بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی در شهرهای کشور باشد.

پیش‌بینی تأمین ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور

وزیر کشور با اشاره به پیش‌بینی تأمین ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور گفت: باید تسهیلات ویژه و تشویق‌هایی در این حوزه در نظر گرفته شود تا رغبت بهره‌گیری از این وسایل افزایش پیدا کند. ما در حوزه برقی سازی تأخیری در سال‌های گذشته داشتیم و باید خیلی زودتر این کار را آغاز می‌کردیم. لذا امروز نیاز است که با تلاش مضاعفی در این حوزه گام برداریم.

سرعت تولید قطارهای بومی از سرعت تکمیل زیرساخت‌های مترو پیشی بگیرد

وی تأکید کرد: باید نسبت به بومی‌سازی ناوگان نیز سرعت خود را افزایش دهیم. در حال حاضر یک رام از قطارهای مترو به‌صورت بومی تولیدشده که امیدواریم این موضوع در عمل کمک کند که این بومی‌سازی قطارها توسعه پیدا کند. باید سرعت تولید قطارهای بومی از سرعت تکمیل زیرساخت‌های مترو پیشی بگیرد.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اربعین و حمل‌ونقل راهپیمایی اربعین اشاره کرد و افزود: یکی از توفیقات بسیار بزرگ ما اربعین و حمل‌ونقل آن است که خوشبختانه با هماهنگی و همکاری شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مجموعه وزارت راه و وزارت کشور و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های عمومی دیگر همانند تاکسی‌های اینترنتی که نقش خوبی را ایفا کردند، حمل‌ونقل اربعین به شکل مناسبی خدمت‌رسانی به زائرین را انجام داد و نیاز است که آمادگی بیشتری برای اربعین پیش رو فراهم شود. در حوزه حمل‌ونقل و ایمنی که بخش مهمی از آن است همکاری و هماهنگی بسیار خوبی را از سوی فراجا شاهد بودیم که قابل‌تقدیر است.

انتهای پیام/103


منبع مطلب: خبرگزاری ایسنا
https://qom.ir/ttPDd