رفتن به محتوای اصلی
۸ اسفند, ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۵
آیت الله اعرافی :

پیوست فرهنگی و معنوی اقدامات شهرداری قم تقویت شود/ قصور حوزه و دانشگاه به معماری ایرانی اسلامی/ لزوم توجه به بُعد بین‌المللی شهر قم

مطلب بدون عنوان 452
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: یک پیوست فرهنگی، معنوی و اجتماعی خوب در همه برنامه‌ریزی‌ها و کارهای شهرداری قم در سال‌های گذشته وجود داشته که باید تقویت شود.

به گزارش شهرنیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم و جمعی از مدیران شهری که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه در سخنانی اظهار داشت: در منطق اسلام که عقلانی است نظام عبادی با نظام ارتباط اجتماعی درهم تنیده است و کمتر می‌توان بین نظام عبادی و ارتباط با خدا و خدمت اجتماعی تفکیک قائل شد.
وی افزود: نظام عبادی در اسلام همواره در درون آن یک ارتباط با جامعه و خدمت به مردم نیز تعبیه شده است، لذا همه خدمات اجتماعی که ما انجام می‌دهیم با یک رویکرد الهی عبادت می‌شود و مشمول پاداش الهی است.
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: تار و پود ماه مبارک شعبان و رمضان خدمت و عبادت است و با رعایت سه عنصر اخلاص، امانت داری و صداقت همه کارها تبدیل به عبادت می‌شود.
آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود در توصیه‌هایی برای هرچه بهتر خدمت‌کردن به قم در شهرداری گفت: رویکرد خوبی در ادوار گذشته برنامه‌ریزی شده که باید با انسجام و قوت ادامه پیدا کند.
وی افزود: یک پیوست فرهنگی، معنوی و اجتماعی خوب در همه برنامه‌ریزی‌ها و کارهای شهرداری قم در سال‌های گذشته وجود داشته که باید تقویت شود.
مدیر حوزه‌های علمیه با انتقاد از کم توجهی به معماری اسلامی ایرانی گفت: رویکرد ایرانی اسلامی به شهرسازی و معماری کم است و البته باید گفت در این عرصه حوزه و دانشگاه قصور دارند.
آیت‌الله اعرافی در توصیه بعدی خود تأکید کرد: باید تلاش کرد که برای خدمت به مردم و روان‌سازی کارها از ابزارهای نو و هوش مصنوعی با رعایت همه جوانب آن نیز بهره برد.
وی توجه به مقاوم‌سازی را مهم دانست و افزود: مقاوم‌سازی و توجه به استحکام بناهای شخصی و عمومی بسیار مهم است و البته در این وضع گرانی‌ها و نبود فرهنگ مناسب در برخی جاها این کار دشوار است، اما این حوادث و اتفاقاتی که در شهرستان خوی یا ترکیه و سوریه اتفاق افتاد یک زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.
امام جمعه قم توجه به بُعد بین‌المللی قم به عنوان یک جهان‌شهر را از دیگر نکات مهم دانست و گفت: داشتن یک رویکرد بین‌المللی به برنامه‌ها و مدیریت‌های شهری قم باید تقویت شود.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر پیوست حوزوی در ساخت‌وسازها و پروژه‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)گفت: در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) برخی اقدامات انجام شده است که پیوست حوزوی آن باید مد نظر قرار بگیرد. باید تدابیری اندیشیده شود که رونق علمی و حوزوی در قلب شهر مقدس قم بهتر از قبل ادامه پیدا کند.

نگارخانه


منبع مطلب: خبرگزاری حوزه
https://qom.ir/DGNn