رفتن به محتوای اصلی
سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی
مدیرکل مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم:

مطالعات کاهش سوانح ترافیکی موتورسیکلت‌ها در قم انجام شد/وقوع 40 درصد حوادث موتورسواران در شب‌ها

مطالعات کاهش سوانح ترافیکی موتورسیکلت‌ها در قم انجام شد/وقوع 40 درصد حوادث موتورسواران در شب‌ها
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از انجام مطالعات کاهش سوانح ترافیکی موتورسیکلت‌ها خبر داد.

حامد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به حجم بالای تصادفات و حوادث مرتبط با موتورسیکلت در قم اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه در شهر قم نزدیک به ۱۰۰ کشته ترافیکی وجود دارد که نیمی از حوادث مرتبط با موتورسیکلت است، مطالعاتی با عنوان «کاهش سوانح ترافیکی موتورسیکلت در قم» انجام‌شده است.

 وی با بیان اینکه جامعه هدف موتورسواران نیز بیشتر قشر جوان هستند و این وسیله به‌طورکلی ناایمن است، افزود: در این زمینه مطالعاتی انجام‌گرفته است تا مشخص شود وضعیت کنونی چیست و چگونه می‌توان شرایط را تغییر داد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این مطالعه پرسشگری از چند جامعه هدف صورت گرفت که ازجمله موتورسیکلت‌سواران، پلیس راهور، اورژانس و پزشکی قانونی بودند و در کنار این مسئله بازدیدهای میدانی نیز صورت گرفت.

 خسروی اضافه کرد: نتایج تحقیق نشان داد که یک بخشی از موتورسواران دید خوبی در شب نداشتند که دلایل مختلفی مانند چراغ موتورسیکلت یا کمبود روشنایی در معبر وجود داشت؛ این عوامل موجب شده بود ۴۰ درصد فوتی‌های ناشی از حوادث مربوط به موتورسواران، در شب اتفاق بیفتد.

 وی ادامه داد: در بخش راهکار پیشنهاد خوبی که شد این بود که کنار توسعه موضوع کلاه ایمنی که به نجات جان موتورسواران کمک می‌کند، استفاده از شبرنگ نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه اگر این شبرنگ‌ها به موتورها نصب شود کمک زیادی در آشکارسازی در شب می‌کند، تأکید کرد: شبرنگ‌ها می‌تواند به ماشین‌ها و موتورها نصب شود و این پیشنهاد مطرح شد تا تلفات در شب کاهش پیدا کند.

 وی تصریح کرد: برای اجرای این پیشنهاد جامعه هدف مشخص شد تا موتورسواران به‌عنوان این جامعه مورد آموزش قرار بگیرند، به‌خصوص جامعه دبیرستانی‌ها به‌عنوان قشر بالایی از موتورسواران در این مطالعه موردنظر هستند.

خسروی ادامه داد: در این پروژه مطالعاتی تلاش می‌شود تا با آموزش و پرورش رایزنی‌های موردنظر صورت گیرد و آموزش ترافیکی به موتورسواران در دبیرستان‌ها ارائه شود.

 وی با اشاره به تعدد استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه افزود: همین موضوع ضعف در آموزش ایمنی در این قشر را پررنگ‌تر کرده است.

انتهای پیام/103


https://qom.ir/tkPPE