عماد معینی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز درباره پروژه مترو قم اظهار کرد: خط یک مترو قم به طول ۸/۱۴ کیلومتر در قالب دو فاز توسط شورای عالی فنی برنامهریزی شده که قطعه اول آن به طول ۶ کیلومتر آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: برنامهریزی برای آغاز فاز دوم این خط که از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران که اتصالدهنده حرم حضرت معصومه (س) به مسجد مقدس جمکران است، انجام شده و طبق دستور شهردار قم، فعالیتها در این بخش در حال انجام است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به اقدامات اجرایی صورتگرفته در سال گذشته عنوان کرد: سه قرارداد شامل قرارداد مشاور، ایستگاه نکویی و تونل آخرین قطعه خط یک، از میدان بقیهالله تا مسجد مقدس جمکران منعقد شده و از مجموع ۸/۱۴ کیلومتر این خط، تنها ۱۸۰۰ متر باقیمانده است که پیمانکار در حال اجرای آن است و با تکمیل ۶۰۰ متر دیگر، کل تونل خط یک مترو به عنوان زیرساخت حملونقل همگانی تکمیل خواهد شد.
معینی اضافه کرد: فاز دوم پروژه شامل ۸ ایستگاه و ۸ کیلومتر مسیر است که در چندین مرحله برنامهریزی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به جریان نقدینگی موجود و زمانبندی ارائهشده از سوی مشاور و دستور شهردار قم، در گام نخست ۵/۳ کیلومتر از این فاز وارد مدار خواهد شد که شامل ایستگاه بیمارستان نکویی است.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه پیمانکار ایستگاه نکویی مشخص شده و هماکنون مشغول فعالیت است، افزود: امسال نیز چندین قرارداد جدید منعقد و مناقصات برای سایر ایستگاههای طول مسیر برگزار خواهد شد تا در مهرماه سال ۱۴۰۷ شاهد بهرهبرداری از این فاز باشیم.
معینی با اشاره به موضوع تأمین واگنها خاطرنشان کرد: تأمین واگن در اختیار شهرداری قم نیست و جز وظایف وزارت کشور و دولت است.
وی گفت: قرارداد مربوطه با کشور چین و شرکت پوژن منعقد شده است و باید پیشپرداخت آن انجام شود.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: با اقدامات خوبی که وزارت کشور در این زمینه انجام داده و در صورت تأمین پیشپرداخت، تأمین واگنها برای قم و سایر کلانشهرها که با کمبود مواجهاند، انجام خواهد شد.
معینی با تأکید بر کیفیت بالای پروژه مترو قم اظهار کرد: تونل مترو قم در عمق ۱۸ متری زمین احداث شده و ایستگاههای آن جز باکیفیتترین پروژههای کشور هستند.
وی گفت: در این پروژه هم الزامات پدافند غیرعامل رعایت شده و هم مسائل ایمنی مدنظر قرار گرفته است، همچنین تلاش شده تا با ارتباط با دانشگاهها و صنعت، بخش زیادی از تجهیزات، ادوات، روسازی و قسمتهای مختلف پروژه بومیسازی شود.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در بخش مهندسی نیز طراحی و اجرا توسط مهندسان داخلی انجام شده و هدف اصلی ما در این پروژه، بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی بوده است.