رفتن به محتوای اصلی
۲۸ فروردین, ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
معاون شهردار قم:

جابجایی تأسیسات، عامل اصلی کندی پروژه تقاطع غیرهمسطح نماز/پروژه در آستانه بهره‌برداری است

جابجایی تأسیسات، عامل اصلی کندی پروژه تقاطع غیرهمسطح نماز/هزینه 110 میلیارد تومانی پروژه تا به امروز
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم یکی از عوامل اصلی کندی در اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان نماز را جابجایی تأسیسات در روند پروژه دانست.

به گزارش شهرنیوز، عباس حلوایی‌زاده در گفتگویی در خصوص آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان نماز اظهار داشت: پروژه میدان نماز، پروژه‌ای به‌صورت سه سطحه که بلوار جمهوری به‌صورت سطح و روگذر و بلوار فردوسی به‌صورت زیرگذر احداث‌شده است که زیرگذر با سه خط عبور رفت و سه خط عبور برگشت، میدان هم‌سطح جهت تأمین دسترسی‌های چپ‌گرد و روگذر بلوار جمهوری دو خط رفت و دو خط برگشت را بتواند تأمین کند.

وی با بیان اینکه به‌واسطه این تقاطع غیرهمسطح، تردد در رینگ فردوسی و بلوار جمهوری اسلامی بدون توقف جریان خواهد داشت افزود: کاهش زمان سفر بین مناطق یک و چهار، کاهش هزینه سوخت مصرفی و کاهش ترافیک در این محدوده که حجم ترافیکی بسیار زیادی داشته از ویژگی‌هایی این تقاطع غیرهمسطح است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در مورد کلیات پروژه میدان نماز عنوان کرد: عملیات عمرانی پروژه پایان 99 و ابتدای سال  1400 آغاز شد و بالغ‌بر 250 حلقه شمع در این پروژه اجرایی شد و عرض محور روگذر حدود 20 متر و شتابدهی محور روگذر و طول پل 220 متر است.

وی با تأکید بر اینکه در این پروژه در بحث آرماتوربندی بالغ‌بر 2 هزار تن میلگرد و بالغ‌بر 20 هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفت، گفت: در این پروژه عملیات خاک‌برداری، خاک‌ریزی، حفاری، شمع‌ها، آرماتوربندی، بتن‌ریزی، جداره سازی زیرگذر، اجرای قرنیزها و همه روسازی به انضمام جابه‌جایی شبکه برق و روشنایی برق در دستور کار قرار داشت.

حلوایی‌زاده اضافه کرد: در دو مقطع کاری وقفه‌ای به‌صورت نسبی ایجاد شد که نخستین توقف در تابستان 1400 به دلیل گرما و تعطیلی کارخانه‌های کلان در تأمین میلگرد و سیمان مشکلاتی به وجود آمد و دو ماه در کارگاه وقفه ایجاد شد و در زمستان سال 1401 نیز به دلیل قطع گاز یک ماه در روند اجرایی پروژه وقفه ایجاد شد.

وی جابجایی تأسیسات را یکی از مشکلات پروژه علیرغم داشتن نقشه‌های طراحی و اجرا در پروژه‌ها دانست و افزود: وجود برخی تأسیسات اصلی ازجمله آب و فاضلاب و حوضچه مخابرات غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و متأسفانه این موضوعات در کنار مسائل نبود سیمان و قطعی برق سبب کندی در اجرای این پروژه شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم یادآور شد: در این راستا بایستی بخشی از زیرگذر و بخشی از پل‌های همسطح را تکمیل می‌کردیم و انحراف ترافیک رخ دهد تا فضای جدید برای جابه‌جایی ایجاد کنیم؛ یعنی در فاز نخست جابجایی حوضچه‌ها زمانی اتفاق می‌افتاد که این پل‌های طرح جدید شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: جابه‌جایی روشنایی و شبکه برق نیز به همین منوال بوده و بایستی در محل گذر عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنیم تا تیرهای برق برچیده شود و تیرهای روشنایی جدید اتفاق بیفتد.

حلوایی‌زاده با بیان اینکه شبکه آب‌رسانی آب خام فضای سبز و آب شرب و شبکه گاز نیز تلاش شد با همراهی شرکت‌های زیربنایی با کمترین تأخیر و همزمان با اجرای پروژه بر اساس مستندات جابجا شود، گفت: در روند اجرای پروژه نوسانات قیمت نیز گریبان گیر شد و در تمام این مدت با تلاش و پیگیری دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، تلاش شد حتی علیرغم ابلاغ با تأخیر شاخص‌های تعدیل، موضوعات و تأمین مالی پروژه با کمترین مشکلی روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه صورت‌وضعیت پیمانکار به‌صورت به‌روز انجام می‌شود، یادآور شد: تلاش شد صورت‌وضعیت به‌موقع ارسال شود و پرداخت ها به‌موقع اتفاق بیفتد که کمترین تنش را در کارگاه داشته باشیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم مطرح کرد: خوشبختانه قبل از پایان سال گذشته محور روگذر بدون برگزاری تشریفاتی راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار گرفت و این در صورتی بود که روگذر نیز می‌بایست با میدان هم‌سطح اجرا شود.

وی تأمین چهار پل همسطح در داخل میدان به‌منظور تأمین دوربرگردان‌ها و شعاع میدان را مورد توجه قرار داد و افزود: نمی‌توان بدون تأمین دسترسی‌های راست‌گرد و چپ‌گرد پروژه را به بهره‌برداری رساند که دراین‌باره قبل از سال 1401 و در اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد بهره‌برداری از این دو قسمت از پروژه بودیم.

حلوایی‌زاده عنوان کرد: قسمت زیرگذر نیز عملیات شناژهای شمع‌ها تقریباً بیش از 95 درصد انجام‌شده بود و به‌واسطه جابه‌جایی این ترافیک، موفق شدیم کارگاه را بیشتر در زیرگذر داخل میدان توسعه دهیم و به‌این‌ترتیب شمع‌ها تکمیل شد و بحث زیرسازی کل زیرگذر نیز به‌طور کامل به اتمام رسیده است.وی از تکمیل آسفالت کامل پروژه در روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: همزمان بحث روشنایی نیز در دستور کار قرار دارد؛ همچنین بالغ‌بر 90 درصد عملیات دیواره‌سازی به اتمام رسیده و به‌زودی تکمیل می‌شود و همزمان عملیات تکمیلی مانند شناژ و نصب قرنیزها نیز اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rgNO