رفتن به محتوای اصلی
۱۹ فروردین, ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
آیت‌الله اعرافی:

رویکردی راهبردی و برنامه‌ریزی جامع از نقاط درخشان شهرداری قم/رویکرد فرهنگی شهرداری قم قابل‌تقدیر است

رویکردی راهبردی و برنامه‌ریزی جامع از نقاط درخشان شهرداری قم/رویکرد فرهنگی شهرداری قم قابل‌تقدیر است
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: از نقاط درخشان دوره‌های اخیر شهرداری قم، رویکردی راهبردی و کلان و برنامه‌ریزی جامع بوده که بسیار ارزشمند بود.

به گزارش شهرنیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار شهردار و مدیران شهری با گرامیداشت ماه مبارک رمضان و تقارن آن با بهار طبیعت اظهار داشت: ماه رمضان یک بهار است، ویژگی بهار آن است که زمین در شرایط اعتدالی قرار می‌گیرد و طبیعت دچار تحول می‌شود؛ در جهان معنا نیز بهاری وجود دارد که براساس اراده الهی، شرایط عالم غیب و ملکوت تنظیم‌شده و در مسیر شکوفایی و رشد بیشتری قرار دارد و ماه رمضان، بهار ملکوتی سعادت و کمال و رشد و تعالی بشر است.

وی با بیان اینکه بیش از 100 نام، نشان، صفت و توصیف در روایات و آیات در باب ماه رمضان آمده است و اعمال خیر در این ماه پاداش بی‌شماری دارد، ابراز کرد: هرچند برای اعمال غیرارادی چون نفس کشیدن و خوابیدن، پاداشی وجود ندارد، بهار رمضان به‌گونه‌ای است که نفس‌ها و خواب دارای پاداش و اجر فراوانی است.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اینکه بهار قرآن، در واقع بهار خدمت و تلاش برای گره‌گشایی از کار مردم نیز هست تا بهره آن به همه مردم و محلات و طبقات و گروه‌ها برسد و اصل مهم، مردم مداری و تکیه‌بر مردم است، گفت: خدمات باید توسعه‌گرا باشد و رفاه  و آسایش را توسعه دهد، این‌ها چندین اصل مهم در پایه‌ریزی است و در اصول و برنامه راهبردی نیز باید بعد بین‌المللی را در نظر بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط قم، نمایندگان باید تلاش کنند در برنامه توسعه هفتم کشور احکامی در ارتباط با شهرهای مذهبی پیش‌بینی شود و مدیریت استان و مدیریت شهری نیز در تحقق این برنامه مجاهدت و تلاش داشته باشند.

وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص رسالت کارگزاران در یکی از دیدارهای اخیر افزود: نیمی از ماه رمضان گذشت و نیمی از این ظرف با ارزش باقی است، در این ایام باقیمانده باید در جهت خدمت بیشتر به مردم تلاش کرد و به‌خصوص کارگزاران، معنویت و خدمت را در هم بیامیزند، چراکه خدمات انسان در نزد خدای متعال ثبت و ضبط می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تقدیر از تلاش، خدمات و اقدامات ارزشمند شهرداری و مدیران شهری و متولیان مدیریت شهری در سالی که گذشت اظهار داشت: کار شهرداری، کاری سنگین و دشوار است، به‌خصوص در کلان‌شهر و جهان شهری چون قم و با حضور زائران میلیونی، به‌مراتب کاری حساس و دشوارتر به شمار می‌رود.

آیت‌الله اعرافی اذعان کرد: از نقاط درخشان دوره‌های اخیر شهرداری قم، رویکردی راهبردی و کلان و برنامه‌ریزی جامع بوده که بسیار ارزشمند بود.
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم این نگاه راهبردی و رویکرد کلان نگر در همه ابعاد و اضلاع کارهای شهرداری نفوذ کرده و استمرار یابد، یادآور شد: در این نگاه راهبردی، برای شهر اسلامی متناسب با دنیای امروز یک اصولی برای آن تعریف‌شده که باید دائم عمق و ژرفا یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه بدنه شهرداری باید مجهز به این نگاه کلان و راهبردی شود و این اصول مهم شامل فرهنگ پایه، دانش‌بنیان، عدالت محور و مردم مدار است که این نگاه کلان باید در کلان‌شهری چون قم باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید خدمت به شهر را سخت‌افزاری نبینیم، بلکه باید خدمت نرم‌افزاری باشد و روح فرهنگی را در فعالیت‌ها در نظر بگیریم؛ خدماتی که باری را از دوش مردم برمی‌دارد درعین‌حال در آن یک هدایتگری‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در عرصه خدمات فرهنگ‌پایه باید برای کاهش آسیب‌ها و افزایش رشد معنوی تلاش کرد و این اصل مهمی است، افزود: همچنین در زمینه خدمات دانش‌بنیان باید نگاهی علم محور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تحقق عدالت محوری نیز اهمیت زیادی دارد تا خدمات به شکل مناسب به همه جامعه و همه محلات و طبقات و گروه‌ها متناسب با شرایطشان برسد؛ همچنین اصل دیگر مردم مداری و تکیه‌بر مردم و مشارکت مردمی و بخش خصوصی است.

امام‌جمعه قم ادامه داد: این چند اصل مهم و کلیدی در منطقی است که مدیریت شهری باید آن را پایه‌ریزی کند، این اصل چندگانه اهمیت فراوانی دارد، البته در بعد بین‌المللی خدمات نیز باید این رویکرد تقویت شود.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم کشور باید احکام متناسب با شهرهای بین‌المللی و مذهبی پیش‌بینی شود و کمک کنیم این برنامه هفتم جا پای برنامه‌های کلان‌شهر و جهان شهری مانند قم و مشهد بگذارد و در نگاه‌های نظام و دولت جای بهتر و جدی‌تری پیدا کنند، گفت: گزارش خوبی نیز از بودجه ارائه شد که امیدواریم با همت همه دستگاه‌ها بودجه شهر قم به 20 هزار میلیارد تومان در حوزه رفع مشکلات شهری افزایش یابد.مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: ارتقای خدمات شهر قم به افزایش بودجه وابسته است، در اطراف حرم توسعه و اقدامات ارزشمندی را شاهد بوده‌ایم که از جهات زیادی آسایش آورده و فضا را دلنواز کرده است که جای تقدیر دارد ، البته با توجه به حضور زائرین و فضاهای حوزوی در این محدوده نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در جهت دسترسی زائران و استاد و طلاب و برگزاری اجتماعات محوری امیدواریم یک بازمهندسی و بازاندیشی دراین‌ارتباط صورت گیرد.
آیت‌الله اعرافی در خصوص مسائل فرهنگی نیز ابراز کرد: فرهنگ مقاومتی باید در جامعه احیا شود، همان‌طور که نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم جامعه نیز نیاز به فرهنگ مقاومتی دارد و باید جامعه و فرهنگ را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که بتواند مقابل این موج بنیان برافکن، ضد اخلاق و معنویت ایستادگی کند.

وی تصریح کرد: به دستگاه‌های فرهنگی شهرداری عرض می‌کنیم در ساماندهی مسائل فرهنگی و دینی باید عمق تبیین و سازوکارهای علمی عمیق‌تری را ببینیم که جوان و جامعه توان ایستادگی مقابل امواج شیطانی را داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: رویکرد فرهنگی شهرداری قم قابل‌تقدیر است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی در جهت مقابله با آسیب‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه توجه شهرداری به مسجد نیز ازجمله نکات مهم است، اظهار داشت: مسجد اساس و کانون فرهنگ و حرکت است، تاکنون توجه به مسجد خوب بوده و باید مسجد محور و کانون فعالیت‌های فرهنگی باشد تا نسل جوان جذب شود.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: امیدواریم در سال جدید شاهد رشد و توسعه شهر باشیم و همه دستگاه‌ها نیز در این رشد و شکوفایی، مدیریت شهری را همراهی کنند، در خصوص پیش‌بینی پارکینگ‌ها و فضاهای عمومی شهر نیز اقدامات خوبی شکل‌گرفته و امیدواریم توسعه یابد.

انتهای پیام/


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/rUNL