رفتن به محتوای اصلی
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۰
آنچه در جلسه شورای شهر قم گذشت؛

از صدور مجوز 3800 میلیارد تومان اوراق مشارکت و خرید 3 رام قطار برای مترو تا تصویب کمیسیون بانوان و خانواده در شورای اسلامی شهر قم

از صدور مجوز 3800 میلیارد تومان اوراق مشارکت و خرید 3 رام قطار برای مترو تا تصویب کمیسیون بانوان و خانواده در شورای اسلامی شهر قم
در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم موضوعات مختلفی مانند انتشار اوراق مشارکت، خرید 3 رام قطار از شرکت چینی، قرارداد احداث اسکلت پارکینگ طبقاتی بنفشه، تشکیل کمیسیون بانوان و خانواده و .... مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرنیوز، هشتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در حالی این هفته برگزار شد که 7 لایحه و طرح مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه لایحه اخذ مجوز هبه به مبلغ ارزیابی افزایش مساحت املاک معوض واقع در پاساژ شمسه توسط  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مطرح شد و روح‌الله امراللهی تصریح کرد: در خیابان جمهوری حسینیه‌ای وجود دارد که در طرح قرار دارد که بعد از ارزیابی مبلغی به حسینیه کمک نقدی می‌شود.

سپس لایحه اخذ مجوز تصویب و انجام قرارداد پروژه احداث اسکلت پارکینگ طبقاتی و تجاری بنفشه توسط شرکت بخش خصوصی نیز توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح شد.

آغاز اسکلت پارکینگ طبقاتی بنفشه

صابری در توضیح این لایحه گفت: با توجه به مجوز مناقصه قبل از سال 1402 باید سطح و کاربری مشخص شود و اصل قرارداد به مبلغ 44 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده و در کمیسیون تصویب‌شده است.

سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر نیز ابراز کرد: این قرارداد با قرارداد دیگری که در حال اجرا است، مرتبط بوده و باید بدانیم این لایحه برای اجرا بوده و کمیسیون نیز با این لایحه موافق است.

همچنین عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بیان کرد: این لایحه برای تصویب قرارداد بوده و در مرحله اصلاح طراحی است و این قرارداد برای اجرای اسکلت است.

همچنین در ادامه لایحه اخذ مجوز آسفالت محوطه مجتمع آموزشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم نیز توسط حسین صابری رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح و اذعان شد: در ادامه تعاملات شهرداری با مدیریت استان و اعتبارات اختصاص داده‌شده به شهرداری، قرار شده 2 میلیارد تومان برای آسفالت مجتمع آموزشی توسط شهرداری انجام شود و در کمیسیون تصویب‌شده است.

سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در ادامه به تعاملات شهرداری با مدیریت استان تأکید کرد و گفت: باید این تعاملات نظام‌مند شود و حتی آسفالت مدارس نیز به این سمت برود تا بتوان به‌جای اسفالت فضای فرهنگی مدارس در اختیار شهرداری قرار گیرد.

خرید 3 رام قطار از شرکت چینی

 در ادامه جلسه لایحه اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت 1402 طرح قطار شهری قم به مبلغ 38 هزار میلیارد ریال و لایحه اخذ مجوز عقد قرارداد تأمین سه رام قطار واگن با شرکت یورژن چین نیز توسط رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.

سید محمدحسین دهناد اضافه کرد: برای تکمیل پروژه مترو به طول 15 کیلومتر ما به بیش از 6 هزار میلیارد منابع نیاز داریم که با اجازه انتشار اوراق دولت به تکمیل پروژه کمک می‌کند و کمیسیون عمران به‌صورت کامل به آن پرداخته است و برای بهره‌برداری فاز اول قطار شهری باید این سه رام قطار تأمین شود.

وی ادامه داد: امسال کمک دولت ناوگان حمل‌ونقلی ریلی در شهرها به 18 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که باید با پیگیری به قم اختصاص داده شود و تا پایان سال یک رام به شهر قم اختصاص داده می‌شود تا تست گرم فاز نخست انجام شود و بخشی از این مبلغ به انجام مطالعات خط دوم نیز اختصاص داده خواهد شد.

حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر در ادامه تأکید کرد این اعتبار تماماً به مترو اختصاص داده می‌شود و در منوریل هزینه نخواهد شد.

همچنین امراللهی تصریح کرد: خرید سه رام قطار باید از محل اوراق مشارکت باشد و از منابع مالی داخلی برای خرید قطار هزینه نشود و باید برای تکمیل مترو با توجه به عقب‌ماندگی از کمک‌های دولتی بیشتری برخوردار شویم.

آمادگی مترو برای افتتاح

همچنین محسن محرری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم گفت: دو سال است که خط A  آماده بوده و باید این خرید انجام شود و از محل اوراق مشارکت رام قطار تهیه می‌شود.

صابری نیز تأکید کرد: باید در تخصص اعتبار برای خرید رام قطار نگاه ویژه کرد و محل تخصیص مشخص انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی استقامت نیز یادآور شد: نکته مهم این است که باید خرید از تولیدات داخلی در اولویت قرار گیرد و باید پیش‌بینی عدم تخصیص کامل اعتبار نیز انجام شود.

در پایان جلسه این هفته حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم از تشکیل کمیسیون ویژه بانوان و خانواده خبر داد و خاطرنشان کرد: کمیته بانوان و خانواده از ابتدای شورای ششم فعال بوده و با توجه به توطئه‌های دشمنان به متلاشی کردن خانواده در هیئت‌رئیسه تشکیل کمیسیون بانوان و خانواده برای افزایش سطح فعالیت کمیته مطرح و مصوب شد.

استقامت نیز یادآور شد: در جلسه روز 7 اردیبهشت شورای اداری استان موضوعات خانواده و جوانی جمعیت مورد بررسی قرار گرفت که روند خوبی در این شرایط پیش‌بینی نمی‌شود.

وی ورود شهرداری به حوزه جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: شهرداری در این حوزه ورود خوبی داشته اما باید مشوق‌هایی برای شهروندان در نظر گرفته شود.

محرری در پایان تأکید کرد: باید در راستای تشکیل کمیسیون بانوان شهرداری نیز ساختاری برایان تشکیل بدهد تا بتوانیم طرح‌ها را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/


https://qom.ir/uxNX