رفتن به محتوای اصلی

کابوس نفس گیر آسمان قم/تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

کابوس نفس گیر آسمان قم/تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی
این روزها آلودگی‌های هوا کابوس نفس‌گیری است که در آسمان کلان‌شهرهای کشور ازجمله قم سایه افکنده و در این میان مدیریت شهری با اتخاذ تدابیر هماهنگ با محیط‌زیست می‌توانند این مخاطرات شهری را برای حفظ سلامت شهروندان کاهش و به حداقل برساند.

به گزارش شهرنیوز، با رشد شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از سنتی به سمت ماشینی، رشد سریع انواع خودروها و توسعه صنایع کوچک و بزرگ آلودگی و آلاینده‌های زیست‌محیطی کابوس نفس‌گیری است که در آسمان کلان‌شهرهای کشور ازجمله قم سایه افکنده است، لذا برای مدیریت و کاهش این مخاطرات، باید مدیریت شهری با همکاری محیط‌زیست منابع اصلی آلاینده‌ها شناسایی و این آلودگی‌ها  را کاهش دهند.

 در این میان در زندگی پرتلاطم شهری، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرهایی مانند قم حرف اول را می‌زند و حمل‌ونقل یک شریان حیاتی برای یک کلان‌شهر به شمار می‌رود؛ لذا توسعه شبکه حمل‌ونقل مطلوب و ارزان برای شهروندان مانند اتوبوس، تاکسی و خطوط مترو می‌تواند برای کاهش آلودگی ناشی از تردد خودروها شهروندان را به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ترغیب کند.

علاوه بر آن بهره‌گیری از سوخت پاک مانند گاز طبیعی با ایجاد زیرساخت‌های لازم وهم‌چنین معاینه‌ فنی دوره‌ای خودروها به‌منظور اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های کاهش آلاینده‌ خودروها ضروری است، علاوه بر همه این موارد صنایع یکی از منابع اصلی آلاینده‌های هوا هستند. وضع و اجرای استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه، صنایع را ملزم به کنترل آلاینده‌های خود می‌کند. تصفیه‌ گازهای خروجی، استفاده از فناوری‌های پاک و مدیریت پسماندهای صنعتی، ازجمله اقدامات مؤثر در این زمینه هستند.

مدیریت شهری هم‌چنین با توسعه فضاهای سبز شهری که از آن به ریه‌های تنفسی شهر تعبیر می‌شود تا حدودی در کنترل آلودگی هوا پیشگام باشد طی سال‌های اخیر مدیریت شهری کلان‌شهر قم با توسعه فضاهای سبز شهری در این امر مهم موفق عمل کرده است.

در رسانه‌ها بارها از تعطیلی مراکز آموزشی به دلیل وجود آلاینده‌های زیست‌محیطی در هرکدام از شهرهای کشور خبرهایی به گوش می‌رسد و این راه‌حل مطلوبی نیست که اگر مدیران شهری در کنار محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های اجرایی راهکارهای مدبرانه‌ای برای کنترل و شناسایی عوامل مؤثر در آلودگی‌ها اتخاذ کنند این مخاطرات به حداقل می‌رسند، مخاطراتی که با جان و سلامت شهروندان به‌ویژه گروه‌های مهمی چون کودکان و سالمندان بازی می‌کند.

تدابیر و برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری قم برای آلاینده‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین عنوان کرد: شهرداری قم از سال ۹۵ و با توجه به اتمام قرارداد ناوگان بخش خصوصی اقدام به خرید اتوبوس‌های جدید نموده است و ازآنجایی‌که حمایت از محیط‌زیست و هوای پاک از دغدغه‌های مجموعه شهرداری قم بوده و در تمامی پروژه‌ها در اولویت قرار دارد، تعداد ۱۰۲ دستگاه اتوبوس آتروس در دو بخش مختلف با مدل‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اضافه گردید و سابقاً نیز تعداد ۱۰۲ دستگاه اتوبوس پارسین یورو۴ با سیستم DPF (بدون اگزوز که اصلاً تولید دود نمی‌کند) و ۶ دستگاه اتوبوس زرین نیز جایگزین ناوگان فرسوده گردیده بوده است.

رضا خانه‌زاد یزدی افزود: همچنین در مرحله بعد با توجه به نبودن سوخت یورو۴ در استان قم و در راستای کاهش آلودگی‌های هوا، محلول ادبلو به‌صورت روزانه برای هر اتوبوس تأمین گردید. همچنین شهرداری قم اقدام به بازسازی کامل تعداد قابل‌توجهی دستگاه اتوبوس پارکینگی نمود که شرط فعال نمودن آن اخذ معاینه فنی معتبر است

به گفته این مسئول؛ لازم به ذکر است که هیچ اتوبوس فعالی بدون داشتن معاینه فنی، از سازمان اتوبوس‌رانی خارج نمی‌شود و در خصوص معاینه فنی ناوگان، برای کلیه ناوگان ملکی سازمان اتوبوس‌رانی معاینه فنی معتبر دریافت شده و در مورد ناوگان بخش خصوصی نیز انجام هرگونه خدمات منوط به داشتن معاینه فنی است. در خصوص اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سند آزاد، با توجه به نیاز ثبت‌نام این ناوگان در سامانه سوخت، اولویت این موضوع داشتن معاینه فنی بوده که در غیر این صورت ثبت‌نام آن‌ها صورت نمی‌پذیرد.

جایگاه مطلوب قم در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به عزم مدیریت شهری در ساماندهی ناوگان فرسوده بیان کرد: شهر قم از لحاظ میانگین عمر ناوگان و وضعیت نوسازی اتوبوس‌ها در شرایط ایده آل و رتبه‌های بالا در شهرهای کشور است که تأثیرات این امر، جوان‌سازی ناوگان و کاهش آلودگی‌های صوتی، بصری و مهم‌تر از همه زیست‌محیطی است.

وی با اشاره به تدابیر دیگر این معاونت برای کاهش آلاینده‌های شهری در کلان‌شهری مانند قم افزود: در راستای سیاست‌ها و قوانین هوای پاک، طراحی و بازنگری شبکه خطوط اتوبوس‌رانی به‌گونه‌ای صورت گرفت که ۹۰ درصد خطوط به‌صورت شعاعی تأمین گردند تا از ورود به هسته مرکزی شهر و ازدحام آن جلوگیری به عمل آید و پایانه‌ها به انتهای خطوط که در حاشیه و نقاط خلوت‌تر شهر هستند منتقل شوند. در حال حاضر فقط خط گردشی اطراف حرم اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را داشته تا خطوط شعاعی مختلف را به هم متصل نماید و از ورود وسایل نقلیه شخصی در این محدوده امتناع به عمل آید.

خانه‌زاد یزدی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲، در حوزه اتوبوس‌رانی ۲۸ درصد رشد مسافر و ۳۴ درصد افزایش ناوگان داشته‌ایم که این آمار خود نشان‌دهنده این است که با اقدامات چند سال اخیر، درصد استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش و در نقطه مقابل آن استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرده که تأثیرات مستقیم آن را می‌توان در کاهش آلودگی‌های ناشی از تردد بیش‌ازاندازه خودروهای شخصی که خود از مهم‌ترین عوامل آسیب‌زای محیط‌زیست و آلودگی هوا هستند دانست.

سوخت خودروها و نیروگاه‌های تولید برق عوامل مخرب هوا در کلان‌شهرها

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به عوامل مهم آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ یادآور شد: آلودگی هوای شهری دو عامل اصلی در تمام شهرهای بزرگ دنیا دارد؛ مسئله اول سوخت خودروها و مسئله دوم نیروگاه‌های تولید برق است. آلودگی هوا می‌تواند شامل آلودگی‌های شیمیایی و آلودگی ذرات باشد، که آلودگی‌های زمستانه اغلب شامل ترکیبات شیمیایی در کنار ذراتی است که در فرایند سوخت ناقص تولید می‌شود.

سید احمد شفیعی با بیان اینکه نوع سوخت و موقعیت جغرافیایی شهرها در بروز این آلودگی‌ها مؤثر است افزود: در شهری همچون قم طبق مطالعات انجام‌شده توسط مشاوران، عامل اصلی آلودگی هوا در زمستان نیروگاه سیکل ترکیبی است. زمانی که نیروگاه از سوخت گاز وارد سوخت مایع می‌شود، روزانه تقریباً سه میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کند این عدد تقریباً برابر یا کمی بیشتر از کل مصرف بنزین و گازوئیل تمام خودروهای شهر خواهد بود.

به گفته این مسئول، از طرفی بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود دارای استاندارد یورو چهار است، اما سوختی که در نیروگاه مصرف می‌شود گازوئیل با کیفیت نازل است و آلودگی بیشتری به همراه دارد نتیجه منطقی این است که سهم نیروگاه از آلودگی هوا در زمستان‌ها سهم اندکی نیست .

نیروگاهی که منشأ آلودگی‌ها است

معاون اداره کل محیط‌زیست استان قم در ادامه با اشاره به وضعیت نیروگاه قم بیان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی شهر قم در حریم شهر و با فاصله بسیار کمی قرار گرفته است که در زمینه آلودگی هوا توجه به مسائل اقلیمی نیز بسیار مهم است، در همه روزهای سال خودروها سوخت مصرف می‌کنند و نیروگاه هم کار می‌کند، اما در همین شرایط روزهایی هوای پاک و هوای قابل‌قبول داریم، اما در زمستان‌ها که پدیده پایداری وضعیت جوی را مشاهده می‌کنیم، این مسئله بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

شفیعی اظهار داشت: وارونگی دمایی یک فرایند طبیعی است که در آن مسئله توسعه شهرها و شهرسازی هم نقش دارد و می‌تواند ضریب بحران را جدی‌تر کند. اثرات آلایندگی نیروگاه سیکل ترکیبی قم در زمانی وارد فاز سوخت مایع می‌شود، اثبات‌شده و خواهش ما از مسئولان ملی این است که اختصاص سوخت نیروگاه قم را حداقل در دوره‌هایی که وارونگی دمای جامع در کشور داریم، از سوخت گاز قرار دهند.

انتهای پیام/103


منبع مطلب: پردیسان آنلاین
https://qom.ir/ttPMC