رفتن به محتوای اصلی
۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم:

100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی قم اضافه می‌شود/اختلاف قابل‌توجه قم با سایر شهرها در عمر ناوگان

100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی قم اضافه می‌شود/اختلاف قابل‌توجه قم با سایر شهرها در عمر ناوگان
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم از آغاز مناقصه خرید برای افزودن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم به‌منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان خبر داد.

به گزارش شهرنیوز، علی نیک در گفت‌وگویی با اشاره به مهم‌ترین خدمات اتوبوس‌رانی به اتوبوس‌ران‌ها گفت: ما اعتقاد داریم که رانندگان اتوبوس که شغلشان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، در نوک پیکان خدمتگزاری هستند، بنابراین هر خدمتی که به اتوبوس‌ران‌ها کنیم برابر با خدمت به مردم و همشهریان است.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم افزود: ما سعی کردیم در سال‌های اخیر خدمات خوبی را به رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی ارائه دهیم و در بحث حقوق نیز سعی بر این بوده که طبق قانون کار تعریف شود و در طرح طبقه‌بندی مشاغل قرار بگیرند.

وی بیان کرد: علاوه بر حقوق قانون‌کار که برای اتوبوسرانان تعریف‌شده مانند روز کاری، شب‌کاری و تعطیل‌کاری، مزایایی به‌عنوان کارانه هم در حقوقشان تعریف‌شده است و میزان کارانه بستگی به میزان کارایی راننده دارد که کارایی شامل حرکت در سرفاصله خطوط و زمان‌بندی مشخص است که مهم‌ترین گزینه محسوب می‌شود.

نیک عنوان کرد: ساعت کار واحد اتوبوس‌رانی در شهر قم، معمولاً یک ساعت پیش از آغاز به کار ادارات است؛ یعنی در حال حاضر از ساعت 5صبح شروع می‌شود. رانندگان برای حضور به‌وقت در خطوط، باید یک ساعت پیش‌تر از ساعت 5 از منزل خارج شوند.

وی گفت: رانندگان برای زمان کاری مازاد بر ساعت قانون‌کار، اضافه‌کار دریافت می‌کنند؛ به‌اصطلاح در کارتکس آن‌ها هر مقدار ساعتی که باشد به همان مقدار اضافه‌کار و کارانه تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم افزود: شهر قم با تفاوت بسیار زیاد با دیگر استان‌‌ها جدیدترین ناوگان را در کشور دارد و عمر نوسازی ناوگان قم کمتر از 4 سال است. اتوبوس‌هایی که در خطوط کار می‌کنند، اتوبوس‌های ملکی سازمان هستند که عمر آن‌ها یا کمتر از 4 سال بوده و یا اینکه صفر تا 100 بازسازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: اتوبو‌س‌هایی هم که چهره‌ خوشایندی ندارند مربوط به بخش خصوصی می‌شوند و به‌صورت دربستی کار می‌کنند و ارتباطی با خطوط سطح شهر ندارند. ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم اتوبوس بدون کولر و کهنه ندارد و چند روز پیش در مذاکراتی قرار بر این شد که امسال 100 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی اضافه شود.

نیک اضافه کرد: ما برای اضافه کردن 100 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی، مناقصه خرید را شروع کرده‌ایم، تا بتوانیم خدمات بهتری را به همشهریان عزیزمان ارائه‌ دهیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم بیان کرد: اتوبوس‌های بخش خصوصی کار مربوط به شهرک‌های صنعتی و خارج از شهر را انجام می‌دهند و قاعدتاً از سازمان پروانه اشتغال می‌گیرند ولی به‌صورت‌ مستقیم زیرمجموعه شهرداری نیستند‌. طبق قانون تعریف‌شده، فقط معاینه فنی، بیمه‌نامه و گواهینامه از اتوبوس‌های بخش خصوصی دریافت کرده و طبق قانون پروانه فعالیت صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش خطوط ، ناوگان اتوبوس‌رانی توسط 2 سامانه موقعیت‌یابی که روی تمام خودروها نصب‌شده است، به‌صورت بر خط در اتاق نظارت کنترل می‌شود. به همین خاطر سامانه سنتی که در گذشته وجود داشت و در ابتدا و انتهای مسیر یک بازرس حضور داشت، جمع‌آوری شد.

نیک عنوان کرد: در اتاق نظارتی که در محیط سازمان اتوبوس‌رانی قرار دارد، بازرسینی حضور دارند و تمام‌مسیر اتوبوس‌ها را به‌صورت برخط کنترل می‌کنند. علاوه‌ بر آن در داخل اتوبوس‌ها سامانه نظارت تصویری هم نصب‌شده است، که هم راننده و هم کابین مسافر را به‌صورت برخط بازدید می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم گفت: قم تنها شهری است که، 5 روش رسیدن اتوبوس به ایستگاه را برای مردم طراحی کرده‌ است. مهم‌ترین آن سامانه قم‌یار است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، مانند تاکسی اینترنتی تمام خطوط را در موقعیت جغرافیایی مختلف رصد و انتخاب کنند.

انتهای پیام/103


https://qom.ir/FsPCn