رفتن به محتوای اصلی
۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱

پیام شهردار قم به مناسبت روز "شهرداری‌ها"/ تأکید ویژه بر لزوم توجه به نقش اثرگذار شهرداری‌ها در حوزه اجتماعی

پیام شهردار قم به مناسبت روز
شهردار قم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن 14 تیر ماه روز ملی شهرداری‌ها با صدور پیامی بر لزوم توجه ویژه بر نقش شهرداری‌ها در شئونات اجتماعی و جلب رضایت از مجموعه حاکمیت تأکید کرد.

به گزارش شهرنیوز؛ متن پیام دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد به این شرح است:

شهرها در نظام اجتماعی امروز، نقشی اثرگذار و محوری را ایفا می‌کنند و چارچوب مدیریتی آن در کنار بستر ارائه خدمات و تسهیلات موردنیاز شهروندان از شاخص‌ترین موضوعات جلب رضایت از مجموعه حاکمیت هر جامعه است و روز شهرداری‌ها فرصتی برای بیان و تبیین این نقش و جایگاه برای ذی‌نفعان خدمات متنوع و گسترده شهرداری‌ها در مدیریت و ساماندهی امور شهرهاست.

راهکارهای مدیریت شهرها در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای کرامت و شرافت شهروندان موردتوجه واقع‌شده و بر عهده نهادهایی عمومی و غیردولتی با عنوان "شهرداری‌ها" واگذارشده است، هرچند به جایگاه اصلی خود در اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه نرسیده و فاصله‌ای بسیار زیاد با آن دارد، همواره بر اصل اساسی خدمت به مردم در جریان بوده است و شهرداری‌ها امروز یکی از اصلی‌ترین پیشرانان رشد و تعالی جامعه و حاکمیت هستند.

این نقش اثرگذار اجتماعی شهرداری‌ها و وجوه عملکردی گسترده که جوانب مختلفی از زندگی قریب به اتفاق مردم جامعه را به‌صورت مستقیم در برمی‌گیرد، نیازمند حمایت‌ها، همراهی‌ها، تعامل‌ها و مشارکت‎‌هایی است تا در انجام مأموریت‌های خود بتوانند مسیر موفقیت را طی نموده و با کسب رضایتمندی زمینه ارتقاء سرمایه اجتماعی مجموعه حاکمیت را فراهم آورند.

در بُعدی دیگر مطالبات و سطح توقعات از شهرداری‌ها موضوعی است که در سال‌های اخیر از یک‌سو توسط شهروندان و به‌واسطه افزایش آگاهی ایشان به‌دنبال توسعه و فراگیری ابزار دسترسی به اطلاعات و ایجاد زمینه قیاس خدمات فراهم‌شده و از سوی دیگر دستگاه‌ها و نهادها دیگر نیز به دلایلی مختلف برای انجام مأموریت‌های خود چشم همراهی شهرداری‌ها را دارند.

در این شرایط شهرداری‌ها به‌عنوان نهادی خودگردان نیازمند همراهی و مشارکت هستند تا علاوه بر ایجاد زمینه تحقق دوجانبه حقوق و تکالیف شهروندان، بتوانند بر ساختار درآمد و هزینه خود نیز فائق آمده و مسیر و برنامه‌های رشد، توسعه و تحول شهرها را با تأمین منابع موردنیاز و تسهیل نموده و محقق کنند.

ضمن عرض تبریک فرارسیدن 14 تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به همکاران و تلاش‌گران عرصه رشد، توسعه، پیشرفت و تعالی شهرها و روستاها در جای‌جای ایران اسلامی، امیدوارم در پرتو خدمات صادقانه این عزیزان شاهد سرزمینی آباد، جامعه‌ای رشد یافته و نظامی الگو در مسیر تعالی و پیشرفت در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد
شهردار قم


https://qom.ir/FEPMP