رفتن به محتوای اصلی
۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷

مقدمه فصل پنجم

مقدمه فصل پنجم

شهرداری‌ها به‌عنوان یک‌نهاد عمومی غیردولتی در ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، متولی انجام مأموریت‌هایی هستند که از آغازین لحظات زندگی یک شهروند تا پایان زندگی دنیوی آنان را در برمی‌گیرد، این مأموریت‌ها در بیش از 372 وظیفه، شهرداری‌ها را مکلف ساخته تا بر اساس قوانین و دستورالعمل‌ها نسبت به انجام آن‌ها و رفع نیازهای مردم در شهر به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.
شهر قم تا قبل از سال 1394 مبنا و اساسی جز طرح‌های بالادستی کلان برای طی طریق توسعه، عمران و آبادانی نداشت، از سال 1394 و با حضور تیم مدیریتی شهرداری قم با سکان‌داری دکتر سقائیان‌نژاد، یکی از اولین اقداماتی که در دستور کار قرار گرفت، تدوین سند چشم‌انداز شهر قم در افق 20 ساله بود و به‌دنبال آن نیز تدوین برش‌های عملیاتی از 5 ساله بر اساس چشم‌انداز قم 1414 انجام پذیرفت.
برنامه عملیاتی اول شهرداری قم که اجرای آن از سال 1394 آغاز و تا سال 1399 ادامه داشت، معطوف به اقدامات و برنامه‌هایی بود که بیشتر به مباحث زیرساختی شهر می‌پرداخت و ضعف‌هایی که در این زمینه نظیر شبکه معابر، تقاطع‌ها، فضای سبز و مستحدثات شهری وجود داشت را به سمت اجرا سوق می‌داد.
پیوست اجرایی برنامه‌های عملیاتی نیز بودجه‌های سالانه شهرداری است که هرسال بر اساس سناریوهای مشخص‌شده در چشم‌انداز بیست‌ساله قم 1414 و توجه به توان و ظرفیت کسب درآمد و به‌کارگیری منابع در اختیار شهرداری تبدیل به پروژه‌ها شده و طبق برنامه زمان‌بندی در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.
نخستین برنامه عملیاتی پنج‌ساله شهر قم در سال 1399 با بیش از 70 درصد تحقق به پایان رسید و از ابتدای سال 1400 اجرای دومین برنامه عملیاتی شهر قم آغاز شد؛ این برنامه تمرکز ویژه‌ای بر مباحث نرم‌افزاری داشته و رویکردهایی نظیر افزایش سطح مشارکت شهروندان در امور مختلف شهری و ارتقاء فرهنگ شهروندی را در دستور کار بخش‌های مختلف شهرداری قم قرار می‌داد و علاوه بر آن به موضوعاتی نظیر سامانه‌های نرم‌افزاری و مباحث ارائه خدمات فناوری محور به شهروندان تأکید می‌کرد.
در سال 1402 که سومین سال اجرای برنامه دوم عملیاتی شهرداری قم بود، بیش از 1000 پروژه بر مبنای بودجه سالانه شهر تعریف و اجرای آن در ذیل 6 سرفصل مأموریتی بودجه 98 هزار میلیارد ریالی سال 1402 شهرداری قم در دستور کار بخش‌های مختلف قرار گرفت.
در این فصل مروری خواهیم داشت به وضعیت تحقق برنامه‌ها و بودجه سال 1402 شهرداری قم که بر اساس گزارش‌های سامانه‌های کنترل و مدیریت پروژه، بازخورد استراتژیک و عملکرد بودجه‌ای شهرداری قم به‌دست‌آمده است.

 


https://qom.ir/tKPZ3