رفتن به محتوای اصلی
۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم:

قم در حال تبدیل شدن به «الگوی مدیریت پسماند» برای سایرکلانشهرهای کشور است

قم در حال تبدیل شدن به «الگوی مدیریت پسماند» برای سایرکلانشهرهای کشور است

معاونت محیط زیست و خدمات شهری از مهمترین بخش های شهرداری قم محسوب می شود که دارای ارتباط تنگاتنگ و راهبردی با سایر زیرمجموعه های شهرداری و مردم است. این معاونت نه فقط در زمینه محیط زیست، خدمات ایمنی، آتش نشانی، فضای سبز، اصناف، امور فرهنگی و ورزشی که در زمینه مدیریت پسماند، آرامستان ها و پدافند غیرعامل نیز وظایف مهمی بر عهده دارد.
این معاونت با دارا بودن 5 سازمان زیرمجموعه شامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، سازمان مدیریت پسماند، سازمان آرامستان ها، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری، 2 اداره کل پیشگیری و رفع تخلاف شهری و اداره کل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهریو همچنین مجموعه مربوط به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مجموعه عظیمی از پیمانکاران و نیروهای کارگری یکی از بزرگترین مجموعه ها و معاونت های شهرداری است.
این معاونت از جهت ارتباط با مردم و ارتباط با دستگاه ها معاونتی پرمخاطره است که تنوع و حجم بالایی از امور روزمره شهر مربوط به این معاونت است. به همین دلیل بخش عظیمی از امور روزانه شهر از طریق این سازمان انجام می گیرد و عملکرد این معاونت نقش بسیار مهمی در جلب رضایت شهروندان و مجاورین و زائران حرم کریمه اهل بیت (س) خواهد داشت.  
در سال 1402 اهداف متنوعی در معاونت محیط زیست و خدمات شهری دنبال شد، از مهمترین آن برخورداری مردم از محیط زیست مناسب و پایدار بود که از طریق ارتقا سرانه های فضای سبز در سطح شهر، یا مدیریت بهینه پسماندشهری، موضوعات مربوط به افزایش ضریب ایمنی شهر، فضای سبز شهری و سیما و منظر شهر، حرکت در مسیر ایجاد شهری مطلوب و ارتقا کیفیت خدمات رسانی به زائرین و مجاورین که در طول ایام سال انجام می‌گرفت از جمله این اهداف بود.
قریب به 412 میلیارد تومان و درخصوص نگهداشت فضای سبز 300 میلیارد تومان هزینه شده و با احتساب حوزه دیگر مأموریت‌ها حدود 712 میلیارد تومان بود و  ما بقی بودجه در زمینه های عمرانی،  توسعه فضای سبز و مسائل زیرساخت هزینه شده است.
قم نخستین کلانشهر کشور است که در حوزه مدیریت پسماند میزان دفن مستقیم زباله و پسماند شهری را به صفر رسانده است و روزانه حدود 700 تن پسماند شهری در سطح شهر قم جمع آوری وبه سایت البرز منتقل و در دو خط پردازش می شوند.

 


https://qom.ir/tKPkr