رفتن به محتوای اصلی
۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم:

تلخ و شیرین پایان عمر 50 ساله یک پروژه

تلخ و شیرین پایان عمر 50 ساله یک پروژه

بودجه مصوب شهرداری قم در سال گذشته هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در اصلاحیه به نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. حجم قابل توجهی از این بودجه ماهیت عمرانی داشت که بر مبنای آن اقدامات متعددی برای شهر قم با تصویب شورای اسلامی شهر، برنامه‌ریزی شد.
اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه‌های نظیر شوارع و معابر، تقاطع‌ها، پُل‌ها، بوستان‌ها، ساختمان‌ها، ابنیه و دیگر مستحدثات شهری در مجموعه شهردرای مرکز، معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های تابعه از اموری بود که مراحل طراحی و اجرای آن در مجموعه معاونت فنی و عمرانی در دستور کار قرار داشت و بسته به حجم و اهمیت پروژه اجرای آن دنبال شد.
پروژه فاز پنج عمار یاسر یک پروژه بسیار خاص بود که در سال گذشته روند ساخت آن به اتمام رسید. تملک این پروژه 50 سال طول کشیده بود و تکمیل تونل غدیر معطل تملک این پروژه مانده بود. طی دو سال گذشته تملک ها با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و توانستیم اجرای شمع‌ها، سقف و تابلیه تونل را آغاز کنیم.
فارغ از حجم کار زیادی که این پروژه داشت، نوع اجرا به گونه ای بود که کار را با مشکلات بسیاری رو به رو میکرد. 300 حلقه شمع در این پروژه اجرا شده است و 2500 تن میلگرد مصرف شده است. هزینه اجرای بسیار بالایی در این پروژه داشتیم و فارغ از تامین منابع مالی کار اجرایی آن بسیار سخت بود.
اجرای پروژه در زمان خودش انجام شد و  با بازگشایی حتی یک پلاک اجرای شمع ها دوباره شروع میشد. تجهیز گارگاه به صورت مکرر انجام میشد و کار به گونه ای پیش میرفت تا تردد مردم قطع نشود و تاسیسات زیربنایی در حفاری ها آسیب نبیند. هماهنگی با شرکت‌های زیرساخت در این پروژه بسیار مشکل بود. این شرکت‌ها بودجه نداشتند و تامین منابع مالی در کنار هماهنگی برای جابه‌جایی تاسیسات پروژه مشکلات خود را داشت.  
در ایام ماه مبارک رمضان، در آلودگی هوا، در تعطیلات و در هر شرایطی عوامل اجرایی در تونل مشغول کار بودند. در مواقعی که همه شهر تعطیل میشد این پروژه همچنان فعال بود.  در تقاطع بلوار معلم دو سقف در منفی 11 متر ارتفاع اجرا شد. حجم سنگینی از عملیات خاکبرداری اتفاق افتاد. همزمان با خاکبرداری دیواره سازی را انجام می‌دادیم.
تعدد ماشین آلات سنگین داخل تونل موجب شد به علت عدم وجود تهویه مناسب، کار در این شرایط بسیار مشکل باشد. ایده‌آل‌ترین روش این بود که ابتدا خاکبرداری به اتمام برسد بعد عملیات دیواره‌سازی آغاز شود، اما می‌خواستیم پروژه در حداقل زمان اجرایی شود. مردم تردد انجام می‌دادند اما زحمات شبانه‌روزی داخل تونل دیده نمی‌شد.
این پروژه در نهایت با اتمام عملیات اجرایی در بخش‌های مختلف در آستانه سال جدید در اختیار شهروندان قرار گرفت و حلاوت و شیرینی استفاده از این محور به زائران و مجاوران شهر مقدس قم تقدیم شد.

 


https://qom.ir/tKPwQ